Høyres Tor Arne Morskogen har tydeligvis lest ett kapittel eller to i John Hatties «Visible Learning» (Routledge 2009) og har konkludert med at flere lærere i skolen er et dyrt og dårlig tiltak. Han hevder at læringseffekten er for dårlig. Ja vel. Det er fristende å spørre hva den målte effekten er av de tiltak som hans eget pti foreslår? Jeg registrerer at Morskogen ikke anerkjenner betydningen av antall elever per lærer i undervisningssituasjonen. Det er en oppfatning som i hvert fall ikke stemmer overens med skoleledernes og lærernes erfaringer fra arbeid i skolen. I sitt tilsvar til mitt debattinnlegg 20.6. viser Høyres kandidat en lettvint forståelse av GSI-tall (Grunnskolens informasjonssystem). Det er mange tall å velge blant i den offisielle statistikken. At Morskogen trekker en klar konklusjon av den reelle situasjonen i klasserommene på bakgrunn av de GSI tall han frembringer, blir dessverre en altfor enkel tilnærming.

Utdanningsforbundet oppfordrer Morskogen til ikke å basere sin virkelighet på egen tolkning av GSI tallene, men å sette seg grundigere inn i hverdagen i Tromsøskolen. Da vil han erfare at det altfor ofte, og i altfor mange fag, kan være mellom 25 og 30 elever i elevgruppene. At for eksempel svømming forekommer så sjeldent at flere elever står i fare for ikke å oppnå gode nok svømmeferdigheter. Andelen spesialundervisning igjen øker som en følge av for lite styrking av ordinær opplæring, og de praktisk-estetiske fagene beveger seg i teoretisk retning, både på grunn av mangel på tid, kompetanse og økonomiske ressurser.

Utdanningsforbundet registrerer at Morskogen og Høyre har andre mål for sin politikk enn å styrke lærerressursen. Det er etter vår oppfatning en lite fremtidsrettet skolepolitikk.

Jeg takker for øvrig for beklagelsen som ble gitt, og ønsker Morskogen god sommer og lykke til i valgkampen.