Etter at selskapet Airport Shuttle Service Tromsø startet opp i byen for et par uker siden, har konflikten mellom selskapet og Cominor stadig vokst. I dag ble ledelsen i begge selskapene kalt inn på teppet hos Avinor, som krevde en løsning i konflikten.

– Det vi har gjort er rett og slett å sette oss ned rundt et bord, tatt en prat og kommet til en enighet, sier Ivar H. Schrøen, kommersiell sjef hos Avinor.

– Er det ingen som har tenkt på å gjøre det tidligere?

– Vi i Avinor kan kanskje ta litt selvkritikk på at vi ikke har initiert et slikt møte tidligere, sier han.

Faste plasser

– Vi har i dag tatt opp de kritiske spørsmålene, og blitt enige på de forskjellige punktene, sier Schrøen videre.

Enigheten går i hovedsak ut på henting av passasjerer på flyplassen. Cominor har enerett på de to henteplassene lengst nord på flyplassen, mens Airport Shuttle Service Tromsø får disponere den tredje, som ligger lengst sør.

– Er dere som parter helt enige nå?

– Ja, svarer Gjert Andersson, direktør i Airport Shuttle Service Tromsø, og Åge Hauan, trafikkleder hos Cominor, kort.

Informerer ansatte

iTromsø skrev fredag om en utvikling i konflikten, da to medarbeidere i Airport Shuttle Service Tromsø mente at de ble påkjørt av en sjåfør fra Cominor med vitende vilje.

– Hvordan stiller deres ansatte seg til denne plutselige enigheten?

– Jeg har ikke fått snakket med dem enda, men jeg forventer at det er en beskjed som blir mottatt med glede, sier Andersson.

Schrøen, som initierte møtet, er opptatt av at det skal være ro på flyplassen.

– Vi har ønsket oss en enighet, og ro i situasjonen her på flyplassen helt siden konflikten rullet opp, og er naturligvis veldig fornøyd med at vi nå har kommet til en felles enighet, sier han.

– Hvordan løses uenigheten rundt henting av kunder i sentrum?

– Det har ikke vært noen uengihet rundt henting av kunder i sentrum. Cominor anmeldte Airport Shuttle Service da de drev ulovlig virksomhet - rutekjøring uten ruteløyve, og på basis av dette ikke kunne plukke opp passasjerer på ruteholdeplasser i sentrum. Dette forholdet har de nå bragt i orden, og vi i Cominor vil hente kunder på våre faste oppstillingsplasser, sier Hauan.

Andersson legger til at de vil fortsette å hente kunder ved hotellene i byen.