Ventetiden er snart over, og 1. juli vil pasienthotellet, som har fått navnet Pingvinhotellet UNN, ønske sine første pasienter velkommen.

– Dette vil gi pasientene en mye bedre opplevelse av hotellkvalitet, sier prosjektleder for bygget, Håvard Johannessen.

Det var i juni i fjor at administrerende direktør ved UNN kunne annonsere at Pingvinhotellet skulle stå klart om ett års tid.

– Fremdriftsmessig er vi godt i rute. Nå gjenstår primært å få møbler og annet utstyr på plass, legger han til.

Pasienter førsteprioritet

Med sine 52 meter er det nye pasienthotellet et imponerende syn.

– Pasientene er førsteprioritet på hotellet, allikevel er også vanlige hotellgjester velkomne hit når vi har ledig kapasitet, sier hotellsjef Astrid Merethe Ronesen som forteller at hotellet vil også ligge tilgjengelig på aktuelle sider som hotels og booking.com.

– Å fylle opp hotellet med andre hotellgjester gjelder spesielt i lavdriftsperioder og i helgene, legger Johannessen til.

Samtidig som det nye bygget kommer opp, skal også det gamle pasienthotellet driftes.

– Ved at UNN nå får et helhetlig tilbud i tilknytning til sykehuset, vil det ikke lenger være behov for å ha faste avtalerom i byen slik som ordningen har vært før. Gevinsten er helt klart til det beste for pasienten som nå slipper interntransport mellom byen og Breivika, sier Ronesen.

– Mest gjest

Selv om hotellet er ment for pasienter, er det allikevel ikke mye som minner om et sykehus. Grunnfargene går i hvitt og sort mens oransje vil sprite opp interiøret og være en gjennomgående farge på blant annet alle dørene til hotellrommene.

– Vi har rom for handikappede som også er connecting room slik at pårørende eller ledsagere kan sove i rommet ved siden av. Ellers er det koblet opp pasientsignaler både over alle sengene og over toalettene. Trekker man i disse vil både resepsjonen og de som står beredt for å rykke ut, bli varslet, sier Johannessen.

Hotellsjefen kan fortelle at de har blitt rost for gode logistikkløsninger inne på hotellet fra andre i samme bransje.

– Vi gjør endringer i forhold til dagens konsept med servitører og ikke ryddestasjoner. Dette gjør vi med tanke på å vise omsorg til gjestene våre da dette først og fremst er et tilbud for pasienter, sier Ronesen.

Hotellets visjon er kort, men klar; de spiller på uttrykket «mest gjest»

– I dette ligger det at alle som bor på hotellet skal oppleve følelsen av å være gjest, forklarer Ronesen.

Miljøvennlige

Hotellet byr på flere fasiliteter. Blant annet fire møterom, et lekerom, et trimrom, også en restaurant som både vil tilby gjestene frokost-, lunsj- og middagsbuffé. Her kan man også bestille fra à la carte-menyen.

– Hotellet er døgnåpent og vil kunne tilby full service, sier hotellsjefen.

Pingvinhotellet har også lagt seg på den grønne linja.

– Det har vært veldig viktig for oss å spare energi, og derfor vil forbruket vårt være halvert av dagens energikrav.

Til sammen er det 243 hotellrom og 483 sengeplasser i det ruvende bygget.

– Både ansatte ved UNN og hotellet, brukerutvalget og øvrige klinikker har vært svært delaktige i planleggingsprosessen. 1. juli vil virkelig være en merkedag for UNN, forteller hotellsjefen.