Etter tre fusjoner og en enorm utvikling har det skjedd mye på pedagogikkstudiet ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet.

Tirsdag markerte de deres 40-årsjubileum med flere foredrag. En av de som holdt foredrag var Tone Skinningsrud, som har professor i pedagogikk ved UiT siden 1976.

– Man kan godt kalle det for pionertiden da jeg startet her. Vi var ikke mange som underviste og heller ikke spesielt mange studenter. Det gjorde at vi hadde et nært forhold til hverandre og følelsen av at vi startet opp noe nytt var hele tiden tilstede, sier Skinningsrud.

Mye mer i felten

På den tiden var studiet lokalisert i Odd Berg-bygget i sentrum og det var seks studenter som tok mellomfag, i dag er det 180 bachelorstudenter, 60 masterstudenter og 30 phd-studenter.

– Da fikk vi flere muligheter til å jobbe mye mer med feltarbeid enn det vi gjør i dag og var i mye høyere grad med på å utvikle skolen her i Nord-Norge, sier Jens Ivar Nergård, som var den første som gikk ut av studiet med hovedfag i 1977. I dag er han professor på universitetet.

– Vi måtte jo bidra til å lage studiet på den tiden. Vi var jo med å avdekke en del av Nord-Norge som ikke var på kartet. Spesielt med tanke på det samiske språket og kulturen, forteller Nergård.

Professor Gry Paulgaard sier at det dessverre er vanskeligere å få gjort denne type ting i dag.

– Nå er studiene såpass fastsatte og innen for faste tidsrammer slik at det ikke er like mye tid til feltarbeid, slik som før, sier Paulgaard.

Håper de samles

Siden starten har det også vært et bredt fokus på det samfunnsvitenskapelige og kulturfaglige.

– Vi samarbeidet tett med både samfunnsvitenskapelig fakultet og kulturfagene. Det har vært svært positivt for studiet.

Etter fusjonen med høyskolen er undervisningen nå både i Breivika og på Mellomveien. Hvor institutt for pedagogikk er på førstnevnte.

– Jeg stortrives her og synes det er et fantastisk studie. Men jeg håper at det i fremtiden blir slik at studiet blir samlet på et sted, sier Line Pedersen, bachelorstudent i spesialpedagogikk