- Det at vi ikke ønsket at vår motpart skulle vite hva som var i gjære og iverksette mottiltak, sier tromsøguttene.

Da de startet sine forklaringer tirsdag, rigget de opp et arsenal av musikkutstyr i domstolen. Det kom fullstendig overraskende på Lindbæk og hans advokater.

Fortsetter i dag

Og selv om Brundtland og Berge brukte nesten to timer av gårsdagens hovedforhandling til - i detalj - å fortelle dommerne hvordan "Lift" og "A Higher Place" ble til, fortsetter de sine partsforklaringer i dag.

Brundtland startet seansen med å fortelle at han hadde låten klar i hodet da han ankom studioet i Tromsø alene tidlig en morgen. Det hele startet med trommelyder som han fremførte for seg selv på vei til jobb.

Database

- Det første jeg gjorde, var å få på plass trommingen. Deretter hentet jeg de ulike elementene fra en database eller en lydbank om du vil.

Brundtland betegnet "Lift" som noe spesielt.

- Den ble skapt av meg og laget av meg. Ingen andre var delaktig i komposisjonen.

Sekund for sekund

37-åringen brukte en stor del av sin forklaring på å gå gjennom "Lift" sekund for sekund. Bit for bit ble låten bygd opp for dommeren og hans musikkfaglige meddommere.

Da alt var forklart, gjentok han på nytt:

- Dette er mitt verk - helt og holdent. Det eneste Rune Lindbæk bidro med - da han endelig kom på jobb - var å foreslå at jeg måtte forlenge tidslinjen i låten. Det tok jeg aldri hensyn til.

Helt tilfeldig

Når det gjelder vokalen på "Life", forklarte Torbjørn Brundtland at han tilfeldigvis oppdaget CD-en med "Freedom" som lå på gulvet - blant et utall andre. Det ble siste brikken i et  puslespill som startet med trommelyder i hodet hans.

Brundtland var også innom hvordan "A Higher Place" ble til - også det i detalj. Den sekvensen avsluttet han med å si at den opprinnelige vokalen sier "A Higher Plane" og at s-lyden i "place" ble hentet fra et annet sted teksten til "Freedom".