TV 2 har gått sammen med de tre plateselskapene Universal Music, Sony Music og Warner Music, samt streaming-giganten Spotify for å finne nye sangtalenter i programmet The Stream.

Deltakerne må laste opp sine bidrag på TV2s hjemmeside. De 100 bidragene som har fått flest visninger går videre til en showcase for plateselskapene. Plateselskapene, med hjelp av sine artistutviklere, sender videre tre artister hver i finalerundene som vises på TV 2.

– Speiler virkeligheten

Det er trioen Espen Lind, Marion Ravn og Cato Sundberg som skal finne og utvikle artistene. Det er ikke første gang Espen Lind jakter etter talenter på TV. Han har blant annet vært mentor på programmet «The Voice».

– Jeg opplever at The Stream er et programkonsept som på en unik måte speiler virkeligheten i platebransjen slik jeg faktisk kjenner den. The Stream benytter seg av de samme mekanismene som får fram nye artister i dag, og oppleves derfor som ganske virkelighetsnært, sier Lind.

Utfordringer

Han representerer plateselskapet Universal, som har vært hans eget plateselskap i 20 år.

– Jeg må klare å se et større bilde, blottlegge nervesystemet og være åpen for å la meg treffe av musikk som jeg vanligvis kanskje ikke har et like sterkt forhold til personlig. Men det må treffe meg på en eller annen måte, for det er ikke mulig å kalkulere seg fram til hva som vil treffe publikum. Jeg håper jo jeg har en musikkforståelse i bunn som både jeg, Universal og artistene vil kunne nyte godt av, sier han.

«The Stream» skal sendes på TV 2 til høsten.