Mattilsynet gjennomførte en omfattende tilsynskampanje ved byens serveringssteder forrige uke. Det ble utført tilsyn på til sammen 77 bedrifter i Tromsø, hvor hele 59 fikk varslet pålegg om vedtak på grunn av regelbrudd.

Legger ned kafeen

En av virksomhetene som fikk besøk fra Mattilsynet, er Le Cafe på Nerstranda. Der opplyste daglig leder til Mattilsynet at virksomheten skal legges ned fra årsskiftet.

- Ja, det er det som er utgangspunktet. Det er ingen dramatikk i det hele annet enn at jeg har vært her i 16 år og nå går kontrakten ut. Jeg holder på med andre prosjekter, så kontrakten blir ikke fornyet for min del, bekrefter daglig leder Yngve Ness.

Pust Kaffebar i 1. etasje på kjøpesenteret selger produkter fra kjøkkenet til Le Cafe, og også her går kontrakten ut.

Le Cafe har omtrent 20 ansatte totalt, som nå må finne seg nytt arbeid på nyåret.

- Vi har jo mange unge arbeidstakere som jobber hos oss som ekstrajobb, så det er ikke så mange heltidsansatte, sier Ness.

- Alt er i orden

Tidligere i uka omtalte iTromsø Mattilsynets funn etter tilsynskampanjen som ble gjennomført i byen, blant annet rapporten fra Le Cafe på Nerstranda. Da ønsket ikke daglig leder å kommentere tilsynsrapporten.

- Jeg hadde ikke fått lest rapporten på det tidspunktet, så jeg hadde ikke så mye grunnlag for å kommentere. Nå har jeg snakket med Mattilsynet og det var et par ting å ordne opp. Alt ble rettet opp i umiddelbart og vi har god dialog med Mattilsynet på de tingene, sier Ness.

Kommer nytt inn

Veronica Evertsen, senterleder ved Nerstranda, synes det er synd at de to serveringsstedene legger ned.

- Vi har en god dialog med Yngve (Ness) og vi har kjempestor respekt for han. Han har vært med helt siden starten og har drevet solid i alle år. Vi ønsker han masse lykke til med O’Learys, som vi tror blir et kjempeløft for sentrum.

Evertsen sier de er i dialog med andre leietakere som skal inn i lokalene på Nerstranda.

- Vi er i god dialog med andre leietakere hos oss, men det er for tidlig å si noe om hvem. Vi skal ikke miste antall serveringssteder, fordi vi mener det er viktig å ha et godt tilbud for mat og drikke. Kundene kan glede seg til nye konsepter hos oss, både oppe i tredje og i første etasje.

NYTT KONSEPT: Senterleder ved Nerstranda, Veronica Evertsen, forteller at de skal opprettholde serveringstilbudet på senteret og er i dialog med nye leietakere. Foto: Lars Marius Matre