Det forteller Tine Marie Hagelin, daglig leder i Ishavskysten Friluftsråd.

Det er et stort behov for tilrettelegging av området, og for kanalisering av de forskjellige brukergruppene, sier hun.

Det er stort trykk på stier og tråkk i fjellskråningen på Fløya, og til tider er det hundrevis av mennesker som ferdes i området samtidig.

Konflikter

– Det har vært en god del konflikter mellom syklende og gående. Det er et attraktivt område for begge gruppene, men det er samtidig trange stier og tettvokst, sier hun.

Det har vært mange nestenkollisjoner mellom sykler på full fart ned Fløya og turgåere på vei opp — og mangt et «gudsord» er sendt i begge retningene.

Derfor vil kommunen nå sette i gang et flerårig prosjekt for å gjøre Fløya til et Tur-Eldorado for både dem som ferdes på to hjul, og dem som går.

Vi snakker om å rydde stiene, om å kloppe dem, om å drenere de mest gjørmete stiene og om å gjøre området mer tilgjengelig, sier Hagelin.

Og — ikke minst — om å skille aktivitetene.

– Vi vil opparbeide egne stier for syklistene som de har tilgang til og vi vil lage stier som er forbeholdt de gående. Det skal ikke bli forbudt å sykle på de andre stiene, men vi vil skilte stiene og oppfordre folk til å bruke de ulike til ulikt formål , sier hun.

LES OGSÅ: Stort engasjement for sykkelbyen

Gode nyheter

Chris Brynjulfsen, sykkelentusiast i Tromsø, sier at planene er svært velkomne.

– Det har vært en god del konflikter, det er helt sant. Derfor blir jeg veldig glad når jeg hører om planene, sier han.

Han sier at en tilrettelegging av stier for syklistene vil skape bedre forhold for alle som ferdes på Fløya.

– Fløya er det eneste fjellet der vi kan komme opp med heis. Det er flott om vi får «godkjenning» for å være der oppe, sier han.

Han håper imidlertid at sykkelmiljøet ikke blir avspist med mindre enn man har i dag, og at forholdene blir lagt til rette for terrengsykling ned fjellet.

Han tror også at sykkelmiljøet i Tromsø vil være bidragsytere til å få til gode sykkelløyper ned fjellsiden.

Må finne penger

– Jeg vet at det er mange i miljøene som gjerne stiller opp og jobber for å få til noe bra, sier han.

Tina Marie Hagelin håper at oppgraderingen av Fløya kan starte så tidlig som 2015 om alt klaffer.

Vi må finne finansiering, men det håper jeg vil kunne løse seg ved at vi får med både offentlige myndigheter og private sponsorer. Arbeidet med å finne penger vil starte allerede nå i vår, sier hun.

FRILUFTSSATSING: Tine Marie Hagelin, daglig leder i Ishavskysten Friluftsråd, vil skille gående og syklende på Fløya. Foto: Christer Pedersen Foto: CHRISTER PEDERSEN