Nå er det ikke store navneskiftet det er snakk om – hotellet i Strandskillet skifter navn fra Rica Grand til Scandic Grand som et resultat av at Scandic kjøpte hele Rica-kjeden i fjor.
Like fullt skulle det markeres, og derfor hadde Norgesjefen i Scandic, Svein Arild Steen-Mevold tatt turen til Tromsø for å spise marsipankake og klippe snor.
Størst i Norge
– Vi er nå den største hotellkjeden i Norge med 86 hoteller. Det er ett mer enn Choice – og vi har 200 rom mer enn dem, sier han.
Scandic er også store i utlandet – til sammen 230 hoteller i Norge, Sverige, Finland, Danmark og Tyskland.
Helt siden i fjor høst har imidlertid Grand og de andre tre hotellerne i Tromsø – Ishavshotellet, Scandic Langnes og Sommarøya Hotel – vært den del av hotellkjeden på alle andre måter enn i navnet.
At man nå er samlet under samme navneparaply er viktig, sier direktør i Nordic-Gruppen og konstituert hotellsjef på Grand, Nils Opsahl.
Nå er RICA-hotellene historie
Markedsmakt
– Når vi er fire hoteller som utfyller hverandre så får vi en tyngde i Hotell-Tromsø som gjør oss veldig sterke. Nå dekker vi hele spekteret fra kurs- og konferansehotell til attraktive sentrumshoteller, sier han.
Han har allerede merket at Grand er blitt en del av en større kjede enn gamle Rica.
– Vi har cirka syv millioner av vår omsetning fra Scandics fordelsprogram – og det er høyere enn det vi fikk fra Rica. Dessuten så kan vi se at Scandic-kundene er mer lojale mot kjeden, sier Opsahl.
Beholdt det beste
Før oppkjøpet hadde Scandic cirka 20 hoteller på landsbasis. Steen-Mevold legger ikke skjul på at kjeden ikke hadde samme sterke posisjon som Rica-merkevaren.
– Det er imidlertid bare her i Norge det har vært slik. I Finland, Sverige og Danmark regnes Scandic som en kvalitetskjede, sier han.
Han sier at Scandic har vært svært bevisste på at Rica har hatt sterkt standing innenfor enkelte områder.
– Rica var kjente for sine gode frokoster og for god personlig service. Vi var kjente for gode tekniske løsninger og enkel booking og utsjekking. Derfor har vi prøvd å kombinere det beste fra to verdener, sier han.
Her er byens luksussuiter
Frokost-eksperter
Eksempelvis har man satt sammen arbeidsgrupper som skal lage strategier for hvordan hotellkjeden skal drives videre.
– I frokostgruppen er majoriteten hentet fra eksempelvis Rica Nidelven og Ishavshotellet – som er kjente for sin gode frokost, sier han.
Etter oppkjøpet har man også vært opptatt av at hvert hotell i kjeden skal få beholde sin egenart.
– Vi har ingen tro på «McDonalds-konseptet», vi mener at hotellene skal ha en egen og selvstendig profil, sier Steen-Mevold.