Dermed er det heller ingen grunn til å øke bompengeavgiften gjennom tunnelen, opplyser statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet.

Som iTromsø tidligere har skrevet fikk Troms fylkeskommune før jul beskjed fra departementet om at de likevel ikke ville motta 100 millioner kroner i fergeavløsningsmidler for Ryaforbindelsen. Ifølge fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp), ville resultatet kunne bli en fordobling av bompengeavgiften for bilistene.

– Ikke ønsket

– Det har vært knyttet litt usikkerhet knyttet til den fremtidige finansieringen, noe som førte til at Ryaforbindelsen datt ut fra 2015. Imidlertid har vi nå funnet midler til dette, slik at det ikke skal bli noen endringer. Vi ønsker jo ikke å gjøre det dyrere for bilistene, sier Hoksrud.

Allerede i 2008 vedtok Stortinget finansieringen av Ryaforbindelsen. Senere gikk forbindelsen fra å være et riksveisamband til å bli et fylkesveisamband.

Les mer: Kan bli raskere nedbetalt

Har følt presset

Ifølge Hoksrud vil kommuneproposisjonen for 2016, som vil bli lagt fram i løpet av året, inneholde en ordning om fergeavløsningsmidler for fylkesveiforbindelsene.

– Dette vil med all sannsynlighet medfører at Rya-forbindelsen blir med i ordningen, sier statssekretæren.

Han legger ikke skjul på at Troms-representantene fra Høyre og Frp, samt lederen i fylkets samferdsels- og miljøkomité, har engasjert seg i saken.

– Vi har merket at de presser på for fylket sitt – og det er jo bra. Du kan si vi har hatt en tett dialog, sier statssekretær Bård Hoksrud.

HAR SNUDD: Statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet.