Før jul fikk Troms fylkeskommune beskjed fra Samferdselsdepartementet om at de ikke får fergeavløsnignsmidler for Ryaforbindelsen, før Stortinget har behandlet sak om fremtidig ordning for fergeavløsningsmidler på fylkesveier. Det gjør departementet til tross for at Stortinget allerede i 2008 vedtok finansieringen av Ryaforbindelsen.

Stopp fra og med 2015

– Det er krise når halvparten av finansieringen fjernes av Samferdselsdepartementet, og fullstendig uakseptabelt. Det kan innebære en fordobling av bompengeavgiften for tromsøbilistene, sier Ivar B. Prestbakmo (Sp), fylkesråd for samferdsel og miljø.

Etter at Ryaforbindelsen åpnet i september 2011 har fylkeskommunen mottatt fergeavløsningsmidler for både 2012, 2013 og 2014. Fergavløsningsmidler er penger som tidligere gikk til å opprettholde fergedriften over Rystraumen.

Årlig har Ryaforbindelsen fått inn 12 millioner kroner i bompenger og drøyt åtte millioner i fergeavløsningsmidler. Det gjenstår fortsatt 12 år igjen av finansieringstiden, som går til og med 2026, og fergeavløsnignsmidlene utgjør rundt 100 millioner kroner. Nå sier altså Samferdselsdepartementet at disse pengene ikke vil bli utbetalt fra og med 2015.

Usikkert opplegg

– Jeg må si det fremstår som skammelig at samferdselsministeren med dette setter til side Stortingets vedtak om finansiering fra 2008, og skyver regningen på 100 millioner over på tromsøbilistene, etter at tunnelen er ferdig bygd. Det blir som å endre spillereglene etter at fotballkampen er spilt, og kåre det andre laget til vinnere, sier Prestbakmo.

Nå kan tapet av fergeavløsningsmidler også få følger for Langsundforbindelsen. Før jul fikk Troms fylkeskommune et brev fra Samferdselsdepartementet, signert statssekretær Bård Hoksrud, om at finansieringsopplegget er usikkert.

I villrede

– Det er en utfordring for departementet å legge fram en proposisjon for Stortinget nå, i og med at det i finansieringsplanen er lagt til grunn et bidrag fra fergeavløsningsmidler som det per nå ikke er etablert noen finansieringsordning for, skriver Hoksrud.

Finansieringsmodellen for Langsundforbindelsen er 90 millioner kroner i bompenger, 205 millioner i fergeavløsningsmidler, mens resten er låneopptak. Nå er fylkeskommunen usikker på hvordan de skal takle de nye realitetene.

– Vi må vurdere brevet fra departementet og hvordan det skal oppfattes det som står der. Vi vet ikke helt om vi kan tro på det statssekretæren skriver, sier fylkesråd Ivar B. Prestbakmo.