Bompengeselskapet Ryatunnelen AS mener at så lenge de ikke er enige i kravet fra veivesenet, vil de heller ikke betale sluttregningen.

Opp til styret

– Ingenting er avklart og vi har sagt som så at vi er uenige i kravet. Vi vil ha ting avklart og styret har saken under behandling, sier daglig leder og styreleder Kjell Kolbeinsen i Ryaforbindelsen AS.

– Kan saken ende i retten?

Vi skal gå gjennom saken på en grundig måte og se på innholdet i tallene veivesenet har lagt fram. Vi skal gi saken en skikkelig behandling og få alt belyst, sier han.

Først ved utgangen av 2013 ble det klart hva den egentlige sluttregningen kom på: 305,3 millioner 2013-kroner. Det er en overskridelse på 4,3 millioner kroner. Da er blant annet et forlik mellom entreprenøren Mesta og veieieren Troms fylkeskommune på 15,5 millioner kroner pluss moms, advokatutgifter og restarbeider inkludert.

– Ingen ekstraregning

Som iTromsø har skrevet tidligere mener bompengeselskapet (Ryatunnelen AS) at kravet fra veivesenet er en ekstraregning og dem uvedkommende. Veivesenet står på sitt.

– I oversendelsen av sluttregnskapet ba vi Ryatunnelen AS om å utbetale til sammen 20,2 millioner kroner. I dette beløpet ligger både inndekning av kostnadsøkningen og innbetaling av resterende finansieringsbidrag. Det er med andre ord ikke en ekstraregning som er sendt selskapet.

Uenigheter

Det skriver veivesenet i referatet etter et møte mellom partene 6.mars. Her oppsummerer også veivesenet det de oppfatter som Ryatunnelen AS" innvendinger:

De er uenige i vår tolkning av bompengeavtalen som gir unntak fra ettårsfristen for å sette opp sluttregnskap. De mener at vi ikke har gitt tilstrekkelig informasjon til selskapet.

De er muligens også uenige i størrelsen på restfinansieringen, herunder håndtering av prisstigning i byggeperioden

Ryaforbindelsen ble åpnet 29.september 2011.

Forholder seg til veivesenet

Veier Troms fylkeskommune mener det er Ryatunnelen AS som må betale sluttregningen.

- Fylkeskommunen forholder seg til Statens vegvesen sin tolkning og oppfølging av den inngåtte bompengeavtalen, der det fremgår at kostnadene knyttet til sluttoppgjøret skal dekkes av Ryatunnelen AS.

Det skriver samferdselssjef Bjørn Kavli i et brev til bompengeselskapet. Til tross for Ryatunnelens ønske om et møte med fylkeskommunen om sluttoppgjøret, blir det avvist.

- Med bakgrunn i avtalens klarhet på de punkter Ryatunnelen likevel har valgt å bestride, ser vi det ikke som hensiktsmessig med noe møte med fylkeskommunen og Ryatunnelen. Fylkeskommunen ber veivesenet følge opp bompengeavtalens bestemmelser når det gjelder innkreving av midler for å dekke sluttoppgjør for prosjektet fra Ryatunnelen. Dersom Statens vegvesen og Ryatunnelen ikke skulle komme til enighet i saken, ber vi veivesenet følge saken opp i henhold til egne rutiner, skriver Kavli.

I MILLIONSTRID: Daglig leder og styreleder Kjell Kolbeinsen i Ryatunnelen AS. Foto: KJETIL VIK