Cominor har anmeldt Airport Shuttle Service fordi de mener at selskapet driver en virksomhet som krever et annet løyve enn det de har.

Samferdselsetaten i Troms fylkeskommune opplyser at Airport Shuttle Service har to turvognløyver. Alle som transporterer personer mot vederlag i kjøretøyer med over ni passasjerplasser, må ha turvognløyve. Cominor mener at transporten Airport Shuttle Service driver, også krever ruteløyve.

– Rutetransport er transport som går regelmessig på en oppsatt rute, og som er åpen for alle og har fastsatte stoppesteder. For å drive rutetransport, kreves det at man i tillegg til turvognløyve har et eget ruteløyve, sier rådgiver Stine Bjugn i Samferdselsetaten i Troms fylkeskommune.

Vil ha redegjørelse

Samferdselsetaten ble fredag gjort oppmerksomme på Airport Shuttle Service sin drift.

– Basert på opplysninger vi har mottatt har vi funnet det nødvendig å kontakte selskapet for å be om en redegjørelse, og vi har gjort dem oppmerkomme på at de trenger et ekstra løyve om de skal kjøre rutetrafikk. Vi vil ta endelig stilling til saken når vi får tilbakemelding fra selskapet, sier Bjugn.

– iTromsø har snakket med flypassasjerer som har blitt oppsøkt av Airport Shuttle Service på flyplassen, og deretter blitt kjørt hjem til døra av shuttlebussene. Har de lov til å kjøre passasjerer hjem uten ruteløyve?

– Ja. Før måtte turene være avtalt på forhånd, men slik er ikke reglene lenger. Det de ikke har lov til er å plukke opp passasjerer på taxiholdeplassen, sier Bjugn.

Gert Andersson i Airport Shuttle Service bekrefter at de har kjørt passasjerer fra flyplassen og hjem, ikke bare til hotellene i sentrum, slik de opplyste i går.

– Det har nok hendt at vi har kjørt folk hjem, ja. Det har vi også løyve til, så det er helt etter loven, sier Andersson.

– Må forholde seg til lovverket

Administrerende direktør i Cominor, Hege Pedersen, sier at de står på sitt angående anmeldelsen av shuttle-tjenesten.

Hun mener at så lenge tjenesten driver med en form for rutetrafikk, må de forholde seg til de premissene som gjelder. Pedersen mener at Airport Shuttle Service er nødt til å innhente ruteløyve.

– Slik vi ser det, driver Airport Shuttle Service med rutetransport, og da må de også forholde seg til lovverket. Vi står på vårt, og så venter vi på konklusjonen fra Troms fylkestrafikk, sier Pedersen.

Hun understreker at Cominor gjerne ønsker konkurranse, men at det da må skje på lovlig vis.

Her kan du lese Forskrift om yrkestransport innenlands med motorvogn og fartøy (yrkestransportforskriften).

Her kan du lese en oversikt fra regjeringen over de forskjellige løyvene.