Det er i alle fall planene som Tromsø kommune, Troms fylkeskommune og Statens vegvesen jobber med.

I går var det planoppstart for ”Transportnett Tromsø” og kontorleder på Tromsø kommunes planavdeling, Per Hareide, sier det er to grunner til at folket skal få si sitt nå.

Miljøhensyn

– For det første så er det lovbestemt at man skal søke råd og innspill hos befolkningen. Og så må det sies at det er en fordel å få innspill fra folk som kan være nyttige i den videre prosessen, sier Hareide.

Hareide lister opp tre hensyn som spiller inn når man nå ønsker en ny Tverrforbindelse:

1. – Ved å legge Tverrforbindelsen i tunnel vil man unngå en del av de farlige kryssene vi har på dagens vei.

2. – I dag er det en bratt bakke opp og en bratt bakke ned. Det bidrar til mye Co2-utslipp. En flat vei uten bakker vil gi mindre utslipp og da trengs det tunnel.

3. – Dagens Tverrforbindelse kan gjøres til en mer attraktiv og miljøvennlig lokalvei for de som bor der.

Sprengt

Når det gjelder en ny forbindelse over til Kvaløya, har det versert ulike planer om det lenge. Kapasiteten over Sandnessundbrua er sprengt og det legger blant annet bånd på boligbyggingen på Kvaløya.

– Det er et moment, ja. Det er politisk uttalt å få bort det som nærmest er et byggeforbud på Kvaløya i dag. I tillegg kommer sikkerheten. Det er i dag vanskelig for utrykningskjøretøy å komme seg til og fra Kvaløya i rushtiden.

Grunnundersøkelser

Hareide understreker imidlertid at det viktigste punktet som man vil gjøre noe med er imidlertid det som ligger midt i mellom disse to prosjektene - Giæverbukta.

For tunnelen over til Kvaløya foreligger det fire alternativer. Tre av dem inkluderer en undersjøisk tunnel, mens det fjerde alternativet er en bru parallelt med dagens. Felles for de tre første er at det krever grunnundersøkelser.

– I fjellet på Tromsøya er vi ganske trygg på at grunnforholdene er greie. Når det gjelder Sandnessundet vet vi naturligvis langt mindre, sier Hareide.

2. juni skal høringsrunden avsluttes. Etter det blir merknadene behandlet før byrådet og kommunestyret får saken.

Per Hareide Foto: Tom Benjaminsen