Sen terpartipolitikeren tar i et leserbrev til orde for at man gjeninnfører bompenger over Sandnessundbrua.

Les hele leserbrevet hennes her:

Tromsø senterparti ønsker å jobbe for en snarlig oppstart av ny veiforbindelse til Kvaløya. Som de fleste vet er Kvaløyforbindelsen en av de viktigste knutepunkter for befolkningen som bor på Kvaløy og øysamfunnene på yttersida!

De fleste som bor her har jobber som de skal til på Tromsøya eller videre til fastlandet på «morningen».

Trafikktellinger viser at det er ca. 17.000 tusen biler som passerer Sandesundbrua i døgnet, noe som tilsvarer ca. 5 millioner biler på årsbasis. Dette gjør Sandesundbrua til en av Norges mest trafikkerte fastlandsforbindelser.

Med en så stor biltrafikk blir det mange utfordringer som gjør en ny Kvaløyforbindelse til en hastesak!

Det er flere momenter som vil være av stor betydning for en utbygging:

  1. Dagens pendlere kan stå opp mot en time i kø fra Eidkjosen til Giæverbukta. Denne kødannelsen ser nå ut til å vokse langt raskere enn tidligere antatt, for dagens kapasitet over Sandnessundbrua som for lengst sprengt.

  2. Utrykningskjøretøy har i dag store problemer med å komme tidsnok fram dersom noe uforutsett inntreffer på Kvaløya (eller øyene rundt) i pendlertiden om morgenen eller om ettermiddagen.

  3. Ved ekstremvær som blir mer og mer hyppig og når brua da stenges, vil f.eks. en storbrann raskt utvikle seg før brannbiler når fram.

  4. Ved god planlegging av en ny forbindelse kan vi få ei god byutvikling for Tromsø som helhet, og i tillegg binde Tromsø-regionen og Senja/ Midt-Troms bedre sammen.

Fylkesrådet for samferdsel er i sin tiltredelseserklæring klar på at det vil bli jobbet tett i samarbeid med Tromsø kommune for en ny Kvaløyforbindelse. Utredningsarbeidet er allerede i gang.

Parallelt med planleggings- og utredningsarbeidet som nå pågår må man også klargjøre   finansieringen slik at ikke realiseringen av ny Kvaløyforbindelse stopper opp når planlegging og utredning er ferdig.

Tromsø Sp er bekymret for at man fra regjeringens side ikke vil tilføre nødvendige midler slik at byggingen av ny Kvaløyforbindelse kan påbegynnes når det er ferdigutredet. Vi har alle gjort oss ei viss erfaring både med Langsundforbindelsen, Bjarkøyforbindelsen og E8 når det gjelder tidspunktet fra prosjektene var byggeklare til finansieringen var i boks.

Tromsø Sp vil derfor både følge nøye med i, og presse på utviklingen av finansieringsdelen av den nye Kvaløyforbindelsen.

Dersom dagens årstrafikk på 5 millioner passeringer belastes med så lite som 10 kr pr passering, vil resultatet bli 50 millioner kroner i året, noe som faktisk kan løfte en ny Kvaløy-forbindelse fremst i køen.

Leder i Tromsø Senterparti, Ann-Sissel Enoksen.