26 år gamle Josefin Zachariassen fra Tromsø har vært på Facebook i en årrekke. Onsdag bestemte hun seg for å gjøre en aldri så liten endring på sin profil, hun valgte å sette mann som kjønn i stedet for kvinne.

– Det var en impulshandling jeg gjorde etter en debatt rundet temaet. Men det er sjokkerende å se hvor mye som endrer seg. Fra å ha blitt disponert for reklame som nesten utelukkende dreier seg om utseende får jeg nå reklame rettet mot mine interessefelt.

Redusert til kjønn

For selv om den eneste endringen som er gjort er kjønnet er det ikke lenger brunfarge, plastisk kirurgi og den slags som preger annonsedelen på hjemmeseksjonen til Zachariassens Facebook-profil. Nå får hun reklame for blant annet kulturarrangementer, utdanning, samfunn, politikk og idrett.

– Som mann er man tydeligvis ikke bare redusert til å være et kjønn. Nå får jeg annonser rettet mot meg som individ og som jeg faktisk har interesse av å benytte meg av. Jeg blir litt sliten av hvor merkbart det er at Facebook bygger på kjønnsstereotyper.

Les også: "Denne videoen har skapt historie"

Det kommer ifølge Zachariassen åpenbart fram ettersom hun aldri verken på Facebook eller Google har søkt på noe i nærheten av hva som reklameres for.

– Jeg er klar over at Facebook følger med hva man ”liker” og søker på. Det er derfor jeg synes det er så rart at den mer målrettede reklamen ikke når meg som kvinne, men som mann.

Tvunget inn i kjønnsroller

Hun mener den utseendefikserte annonseringen til Facebook kan føre til at jenter opplever at de blir tvunget inn i en rolle det er vanskeligere å komme seg ut av.

– Man bør være oppmerksom på dette. Dette er ikke reklame som er like lett å velge bort som de i dameblader og på busskurene. Dette får vi servert rett inn i vår egen personlige Facebokprofil og må gjennom ”adblock” og diverse for å fjerne den, sier Zachariassen.

Les også: "Tenk deg godt om før du legger ut bilder av barn"

Følger sporene dine

Høyskolelektor Cecilie Staude, ved institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI har sosiale medier som spesialfelt. Hun forteller at Facebook følger alle dine spor og jobber for å skreddersy de budskap annonsørene ønsker å nå ut med.

Les også: "Fant nakenbilder av seg selv på nettet"

– Mange forventer at Facebook skal være reklamefritt, men de må jo også tjene penger. I bunn og grunn kan man vel takke seg selv for de reklamene man får. Alle de sporene vi legger igjen og som vi frigir når vi oppretter profiler brukes kommersielt for å skreddersy kommersielle budskap mot de man ønsker å nå, sier Staude.

Ifølge Staude er det dette som gjør Facebook som kanal så attraktivt for annonsører. Likevel er målet at dette skal være såpass relevant at det går viralt og dermed treffer så mange som mulig.

– Det kan jo noen ganger slå feil og hverken Facebok eller arrangørene ønsker å nå ut til folk med feil annonser. Nøkkelen for å utløse gevinster i sosiale medier er jo at folk ”liker”, kommenterer og deler videre. Derfor vil man nok fremover se at annonsene blir enda mer personlige og rettet mot våre interesser slik at de ikke blir ”kastet” rettet søppelen. De skal jo være relevante, sier Staude.