Hvordan er det for en nordmann å sette seg inn i en etnisk-norsk hverdag for en dag i Norge? Hvordan føles det å lære seg et helt nytt språk, og hvordan kan ting bli i fremtiden? Det er noen av spørsmålene som innføringsklassen i niende klasse på Tromstun skole lurer på når de sammen lager dokumentarfilm.

– Byen vokser stadig, og med fremtiden kan man spørre seg selv om dette medfører at man trenger nye multikulturelle bruer, og lære seg flere språk? Dette er noe av det vi jobber med i dag, sier Espen Nomedal fra Filmverkshuset Tvibit.

Hver niendeklasse på Tromstun skole tar for seg et forskjellig tema for så å tolke det på sin egen måte. I dag var det innføringsklassen sin tur.

– De stiller seg spørsmål om hva som er vanskelig og spennende å være ny i Tromsø, sier han.

170 elever i sving

Det er i samarbeid med Den kulturelle skolesekken at prosjektet utføres. Til sammen er 170 niendeklasseelever involvert, og får hver et tema som de skal visualisere på best mulig måte.

– Nå har vi akkurat gått rundt og stilt både norske elever og lærere om hva de hadde syntes om å være i våre fotspor for en dag. Det å oppleve en ny kultur, lære et nytt språk og forstå en helt ny type humor, sier Muhammed Hawriy. De er en gruppe på fire stykker hvor alle er fra forskjellige land, og har med seg ulike kulturelle bakgrunner i bagasjen.

- Hva fikk dere stort sett til svar?

– Flere mente at det ikke hadde vært noe problem, mens de fleste mente at dette kom til å bli veldig vanskelig, sier de.

- Ble dere overrasket over noen av svarene dere fikk?

– Ja, kanskje det at flere følte det samme som oss. At det er veldig vanskelig å lære seg å kjenne en ny kultur og et nytt språk, sier Muhammed.

Flerkulturell perspektiv

Filmen er en del av prosjektet «Hvor går Tromsø»?. Et prosjekt som ble initiert av Byutvikling i 2011 og som tidligere har sett på Tromsøs fortid, nåtid og nå fremtid. 7. mai skal de ha en større utstilling på Rådhuset hvor blant annet dokumentarfilmene skal vises fram.

– Siden vi er inne i vår tredje del om fremtiden, var det viktig for oss å inkludere ungdommen og hvordan de ser på fremtiden. Og sånn som i dag, se på det flerkulturelle perspektivet av det hele for fremtiden, sier prosjektleder Tandi Reason Dahl.