Lederen i iTromsø tirsdag 11. august vitner om manglende forståelse av hvorfor vi trenger jernbane til Tromsø.

Avisa argumenterer for at få ville orket å ta toget sørover, når man enkelt kan bestille en flybilett som tar deg til hovedstaden på under to timer. Og det har nok avisa rett i også, man skal være rimelig idealistisk for å bruke i underkant av et døgn på en reise til nord med dagens bilettpriser.

Derfor er det også få som i dag ønsker jernbane av den grunn, selv om de nok gjorde det på forfatterens yngre dager. Ingen av de faktorene som i dag gjør jernbanesaken så viktig nevnes i teksten.

Om man alltid liker det eller ei, gruveindustrien er på frammarsj på hele Nordkalotten. På gruva i Kiruna vet de allerede at Narvik havn ikke kommer til å kunne ta unna alt. Plusser du på alle andre gruveprosjekter som kan komme fremover, er det klart at det trengs en ny isfri havn i Nord-Norge. Og den trenger togforbindelse.

Det er ikke bare gruvenæringa som trenger å transportere på bane, det trenger alle næringer som har mye som transporterer varer langt. Det gjør godt for klimaregnskapet deres, de kan slippe transportkostnader og det er raskere.

Å få gods vekk fra veiene er også viktig for andre enn næringslivet og klimaet. En økning i tungtransporten skaper større fare for ulykker, og sliter ned vegene våre raskere.

Billige flybilletter kan ikke veie opp for det.

Selv om Tromsøs innbyggere ikke kommer til å hoppe på toget til hovedstaden med en gang, i hvert fall ikke med dagens hastighet på togene, kan en fullføring av Nord-Norgesbanen fra Fauske til Tromsø via Narvik, og potensielt lengre nord, knytte hele Nord-Norge tettere sammen. Det vil alle, fra næringslivsledere til ensomme bestemødre tjene på.

En avfeiing av det viser manglende ambisjoner på Nord-Norges vegne.