Det bekrefter administrerende direktør Nina Hjort. Nedleggelsen betyr at et forretningseventyr er over og at sentrum blir en forretningsattraksjon fattigere.
- I andre byer ligger denne typen virksomhet utenfor bykjernen. Vi har lenge vært i dialog med vår samarbeidspartner - Expert-kjeden - og er blitt enige om å avvikle virksomheten, sier Hjort.
– Butikken har for mange – deriblant meg selv – vært selve symbolet på vår virksomhet. Men utviklingen i bransjen – med store kjedeeide butikker og netthandel – har bidratt til en fullstendig endring av handelsmønsteret, konstaterer administrerende direktør Nina Hjort.
LES OGSÅ: Totalrenoverte «nye» Tvibit er klar til innflytting (bak pluss)
Vemodig
Derfor erkjenner hun at en epoke er over.
– Det er fremtidsrettet, men vemodig, sier Hjort samtidig som hun retter en stor takk til de ansatte.
– Men også våre kunder har vært trofaste gjennom mange tiår. Disse vil vi fortsatt ivareta gjennom å håndtere service- og reklamasjoner ved vårt verksted på Langnes.
Løfter listen
– Selv om butikkdriften legges ned, legges listen høyere opp for øvrig virksomhet i konsernet. Gjennom fullt fokus og videreutvikling av vår tekniske virksomhet innen elektro installasjon, automasjon, maritim elektro og elektronikk, vil vi bli en enda tydeligere og synlig samfunnsstøttespiller, sier Hjort.
Jubileum
I fjor fylte JM Hansen 90 år. Nøkkelen til et langt næringsliv har ifølge Hjort vært omstillingsevne. Det har konsernet gjort til sitt varemerke.
JM Hansen har fra dag én vært i front i utviklingen på sine områder. Gamle JM–Johan Martin Hansen–tuftet bedriften på elektrifisering av fiskeflåten. Sønnen Odd Erik Hansen brakte bedriften opp i den ypperste Norges-elite med sitt pågangsmot og sin evne til å tenke nytt. Under barnebarnet Nina Hjorts ledelse, satser konsernet tungt på teknologi for privatpersoner og næringsliv fra Bharathi i Antarktis til Spitsbergen i Arktis.
Akselererende
– Den teknologiske utvikling er akselererende. Det stiller tøffe krav til oss næringslivsaktører. Vi må hele tiden utfordre vår egen forretningsmodell. Det innebærer både mot til å satse på nye områder, men også evne til å gi slipp på gamle, sier Nina Hjort.
iTromsø oppdaterer saken.