Omtrent alt som kunne gå galt gikk galt ettermiddagen onsdag 9. mars. Først ble Tromsøbrua stengt som følge av at en buss punkterte og måtte berges ned. Dermed dirigerte politiet all trafikk til Tromsøysundtunnelen, men etter kort tid fikk en bil motorstans inne i tunnelen og dermed måtte også tunnelen stenges.

Hele ettermiddagen gikk før tunnelen og brua var åpnet igjen og køene var lange både på Tromsøya og på fastlandet.

Jobber med beredskapsplan

Fredag hadde politiet et evalueringsmøte for å finne best mulige løsninger for hvordan de kan unngå lignende situasjoner i fremtiden.

– Vi er alle enige om at vi står overfor store utfordringer som vi skal jobbe videre med etter påske, sier Morten Pettersen, som er stasjonssjef ved Troms politidistrikt.

Han forteller at Tromsø i utgangspunktet har et rimelig komplekst trafikkbilde som gjør at det ikke finnes enkle løsninger for å løse opp situasjoner.

– Vår største utfordring er å prøve å hindre at folk blir stående lenge i tunnelen. Det er ikke bra og det øker faren for blant annet bilbranner. Om trafikken står kommer ikke nødetatene fram, sier Pettersen.

På trafikkaos-dagen ble en lang kø av biler stående i timevis inne i tunnelen, selv om den var stengt.

Samarbeidsprosjekt

Etter påske skal politiet sette seg ned med både brannvesenet og veimyndighetene for å komme fram til flere løsninger som gjør det enklere for nødetatene å komme seg fram raskest mulig til utfordrende situasjoner.

Morten Pettersen forteller at de foreløpig ikke jobber med noen konkrete forslag som er effektive.

– De største utfordringene er å få tømt tunnelene. En ting er å stenge den raskt, men da forskyver man bilene på andre veier. Vi må jobbe videre med dette for å finne gode løsninger.

Pettersen forteller at politiets ressurser stort sett var på Tromsøbrua på «kaosdagen», og at de stort sett kom seg fram dit de skulle.

– Det tok litt lengre tid, men vi hadde vel ingen situasjoner der vi ikke kom fram.

Stasjonssjef Morten Pettersen. Foto: Ronald Johansen / iTromsø