Legger ut flere Rakettnatt-billetter

Folk leter desperat etter noen som vil kvitte seg med billettene sine til Rakettnatt. Gode forhåndssalg er nemlig trenden som byens største aktører merker innenfor kultur.
Last inn siden på nyttSaken oppdateres...

TROMSØ: Ikke siden 2008 har Tromsøs to største festivaler vært utsolgt samme år. Nå leter hundrevis av tromsøværinger etter billetter til Rakettnatt i samtlige kjøp-og-salg-grupper på Facebook og på Finn.no.

– Det kom overraskende på veldig mange, og det er mange som er indignerte for at de ikke har fått seg billetter, sier daglig leder i Rakettnatt, Henry Leeves til iTromsø.

Han forteller at de for øyeblikket opplever større etterspørsel enn de har plass.

– Vi har overtatt samme helg som Døgnvill hadde før oss, men vi har bare en tredjedel av kapasiteten. Det er klart det er enklere å få utsolgt festival.

Legger ut flere billetter

På salgssiden Finn.no finner man opp mot 30 personer som etterlyser en eller flere billetter til Rakettnatt. Nå forteller derimot Leeves at det blir mulighet for flere billetter til festivalen på Stortorget.

– Vi vet ikke helt hvor mange, men det er snakk om rundt hundre billetter til hver festivaldag. Folk må møte opp tidlig på fredag 26. august  og lørdag 27. august for å sikre seg disse, sier Leeves, som skryter av Tromsøs publikum, som bare blir bedre og bedre.

– Vi merker veldig stor forskjell fra noen år tilbake. Det var nesten unaturlig hvor sen folk var før, og det var kanskje et spørsmål om tid før det måtte snu. Det er også mulig at de årlige Violet Road-konsertene, som alltid ble utsolgt, var med på å gjøre noe. Samtidig var det noe med studentkullet som kom for to år siden som var veldig aktive brukere av kulturen.

Flinkere til å gå på konsert

Lasse Lauritz Pettersen, som er festivaljef for Buktafestivalen, opplevde at festivalen var utsolgt for første gang på 8 år. Han har bitt seg merke i at folk er blitt flinkere til å gå på konsert.

– Vi har selv merka en enorm respons i år, og det har jeg sett over hele fjøla, fra Driv, The Edge, Bastard og Nordlysfestivalen. Som arrangør er det ingenting som er mer gledelig enn akkurat det. Det gir en trygghet og en forutsigbarhet i økonomien, sier Pettersen, som forteller at utsolgte konserter er med på å gjøre noe med brukeradferden til folk.

  • Les også:

    Slik snudde Bukta underskuddet

    Da Buktafestivalen gikk med 2 millioner kroner i underskudd, tok ledelsen grep og snudde det til et solid overskudd – alt takket være denne gjengen.

God konkurranse

På hotellet The Edge, som har størst publikumskapasitet foran en innendørs scene i Tromsø, 1.500 plasser, er man ikke i tvil om at konkurransen mellom de forskjellige aktørene har vært avgjørende for at folk flokker til konserter i byen.

– Tromsøværinger forstår at ting blir utsolgt. Vi opplevde det ved flere arrangementer i vår og har allerede solgt ut noen forestillinger i høst, sier Øyvind Alapnes som er hotelldirektør ved The Edge.

En av to forestillinger med Kari Bremnes er allerede utsolgt, og 90-tallsfesten er i ferd med å rives bort, ifølge Alapnes.

– Trenden gjør at vi tør å satse mer på kultur. I høst har vi flere konserter enn tidligere. Jeg er overbevist om at konkurransen med andre aktører i byen gjør at vi satser på en og og større helhetsopplevelse som er unik, sier Alapnes.

Lik itromso.no på Facebook:



iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.

Mer å lese på iTromsø:
 
KONSERTGLAD: Lasse Lauritz Pettersen, festivalsjef for Buktafestivalen, skryter av tromsøpublikummet som vet å besøke byens konserter. Foto: Ronald Johansen
            (Foto: Ronald Johansen)

KONSERTGLAD: Lasse Lauritz Pettersen, festivalsjef for Buktafestivalen, skryter av tromsøpublikummet som vet å besøke byens konserter. Foto: Ronald JohansenFoto: Ronald Johansen

FORNØYD: En av de som merker forhåndssalget på kulturarrangemeneter er Øyvind Alapnes ved The Edge.
            (Foto: Lars Marius Matre / iTromso)

FORNØYD: En av de som merker forhåndssalget på kulturarrangemeneter er Øyvind Alapnes ved The Edge.Foto: Lars Marius Matre / iTromso

Henry Leeves
            (Foto: ERLEND KJERNLI)

Henry LeevesFoto: ERLEND KJERNLI

Leses nå