Statistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken er tydelig. Salget i Tromsø endte opp nesten 10 prosent – fire ganger mer enn snittallet for resten av Bil-Norge.

Økte med 200

For personbiler gikk økningen fra 2.083 i 2015 til 2.282 i fjor. Det spesielle er at premiummerker som BMW, Mercedes og Lexus er blant de med største økning – førstnevnte med betydelige 62 prosent.

Også varebilsalget gikk greit – spesielt mot slutten av året. Totalt ble 576 nyttekjøretøy solgt. Det gir en oppgang på 13,6 prosent.

Elbilsalget

De som trodde at 2016 skulle stå i elbilenes tegn, tok kraftig feil. I Tromsø ble det en minimal økning på knappe 3 prosent. Her er det verdt å merke seg at merker som VW og Nissan, som tidligere har solgt godt, opplevde en salgssvikt på henholdsvis 43 og 5 prosent.

BMW vinneren

Vinneren i klassen ble BMW med sin i3. I 2015 ble den solgt i 11 eksemplar. I fjor økte salget til 37 biler.

Blant hybridene stakk ikke uventet Toyota av med «seieren». For klassen som helhet var salgsoppgangen på 57 prosent.

Også plugin hybridene fikk et betydelig løft med 211 prosent. Her er det Mitsubishi Outlander som er mest etterspurt.

De tradisjonelle

Hva så med bensin- og dieselbilene?

I førstnevnte gruppe er det oppgang å spore. Suzuki toppet salgslisten som endte med 523 personbiler.

Hva diesel angår, fortsetter nedgangen – i fjor med nesten 10 prosent. Likevel selges det 1.099 utgaver.