Allerede da Jekta etablerte seg ble det klart at det måtte investeres stort i infrastruktur i området. Over flere år har kommunen jobbet med en områdeplan for å kunne avlaste trafikken gjennom Giæverbukta, som i rushtiden er en flaskehals for biltrafikk til og fra Kvaløya, Hamna, Breivika og sentrum.

Sentralt i planen står en splitter ny internvei gjennom handelsområdet på Langnes – fra Workinn-rundkjøringen rett over til Tverrforbindelsen, videre nordover mellom Scandic Hotel og Skarphallen, inn på en utvidet Ærfuglveien – før nyveien legges videre forbi Bohus og over til Ørneveien.

Nord for Ørneveien vil den nye veien – som blir koblet inn på Ringveien nord for glattkjøringsbanen – bli forbeholdt kollektivtrafikk.

Vurderer tunnel

Ifølge reguleringssjef Erik Eidesen i kommunen er det foreløpig uklart hvordan man til slutt vil velge å regulere trafikken over Tverrforbindelsen. Men kommunen og Statens vegvesen ser på mulighetene til å erstatte trafikkåren over Tromsøya med en tunnel mellom Giæverbukta og Breivika.

– Statens vegvesen sonderer nå hvor et eventuelt tunnelutslag skal komme, bekrefter Eidesen.

I områdeplanen foreslås det videre å bygge en ny kulvert under en fremtidig sørlig utbygging av flystripen, for slik å kunne lede trafikk til og fra Kvaløya utenom Giæverbukta. Reguleringssjef Eidesen viser til at områdeplanen for Langnes, som skal legges fram for endelig politisk vedtak i løpet av noen uker, vil måtte ses i sammenheng med en eventuell ny Kvaløyforbindelse.

– Så her vil det nok komme endringer, sier han.

Uenige om regningen

Kommunen mener at de samlede trafikktiltakene vil kunne åpne for betydelig bedre trafikkflyt til og fra byens største handelsområde. Men utbyggingen skjer ikke uten protester – ikke minst fra et stort antall grunneiere som nå må avstå grunn for at den nye internveien skal kunne realiseres. Mange av dem peker på at eierne av Jekta og K1 burde ta en større del av kostnadene.

Det er Coop neppe interessert i. I samband med utbyggingen av Jekta forpliktet Coop Nord seg til å ta en del av regningen på infrastruktur i området. Men i en egen merknad til reguleringsplanen har Coop Nord gjort det klart at deres betalingsvilje har en grense. De nekter å ta regningen for både internvei og følgetiltak alene.

Det bekrefter økonomi- og finansdirektør Pål Wilhelmsen.

– I forbindelse med utbyggingen av Jekta ble det nedfelt at vi skal bidra til en ny internvei i handelsområdet, men vår oppfatning er nå at det bør være flere bidragsytere enn bare Coop Nord, sier han.

I merknaden skriver Coop Nord at de finner det ”lite tilfredsstillende” at kommunen – i forslaget til ny områdereguleringsplan – forsøker å utvide de forpliktelser samvirkeforetaket har påtatt seg i partenes utbyggingsavtale.

– Med områdeplanen har det ballet på seg, og løsningene for infrastruktur i området har blitt mye større og mer omfattende enn det vi gikk med på å dekke, mener Wilhelmsen.

Vil følge med

Ifølge Coops merknad viser beregninger at internveitiltaket alene innebærer kostnader i størrelsesorden 40 millioner kroner. Denne regningen mener Coop at IKEA og andre som eventuelt etablerer seg i handelsområdet må dele på.

– Vi føler at vi har blitt hørt på det, og registrerer at det kommer offentlige midler inn, samtidig som det står i reguleringsplanen at også andre aktører skal bidra. Men fordelingen er ikke konkretisert, og vi er ikke blitt presentert noen regning på det, sier Wilhelmsen.

Coop mener de som bidrar til økt trafikk i området må betale for infrastruktur, og at løsninger som kommer flere til gode, ikke kan hvile på en aktør alene.

– Vi ønsker en rettferdig byrdefordeling og kommer til å følge med hva som skjer i denne saken, sier Wilhelmsen.

Han understreker imidlertid at Coop Nord ikke ønsker å skremme nye aktører vekk fra Langnes ved å kaste om seg med pengekrav.

– Nei, slik må det ikke bli oppfattet. Vi ønsker økt aktivitet, vekst og utvikling på Langnes – og IKEA og andre aktører velkommen, sier han.

Fornøyde

Seksjonsleder hos Statens vegvesen Nord, Edel Miljeteig Austlid, sier veivesenet er fornøyd med områdeplanen for Langnes.

– Vi har tro på at internveien i handelsområdet er et tiltak som vil fungere. Du får større del av trafikken over på den, og dermed må ikke bilistene innom Giæverbukta for å komme seg til handelsområdet, sier hun.

Statens vegvesen har samarbeidet med kommunen for å finne gode løsninger for trafikkavviklingen i området, og Austlid sier de er opptatt av at alle brukergrupper blir ivaretatt. Den nye internveien vil fra handelsområdet nord for Ørneveien gå parallelt med Ringveien i en ny kollektivtrasé. Dermed vil også bussene kunne komme raskere fram, mener seksjonssjefen.

– Kollektivtrafikk, gående og syklende skal ha prioritet foran bilister, og med en slik løsning vil bussene til Hamna slippe å stå i kø sammen med bilistene, påpeker Edel Miljeteig Austlid.