August-tallene for Ryaforbindelsen er nemlig svært hyggelig lesning for styreleder Kjell Kolbeinsen. 21.751 biler kjørte gjennom tunnelen mellom Kvaløya og Malangen forrige måned. Det er rekord.

– Ja, det er over 1.000 biler mer enn august i fjor og den klart beste måneden vi har hatt siden oppstarten, sier Kolbeinsen.

Årsrekord i sikte

August er tradisjonelt en god måned trafikkmessig for Ryaforbindelsen. Tallene så langt i år gir også grunn til optimisme.

– Vi har 136.340 biler så langt i år. Og enda er det tre måneder igjen av året, sier Kolbeinsen.

Styrelederen tror at antallet biler kan nå en ny milepæl på årsbasis.

– Vi hadde 194.000 totalt for 2013. Jeg er ganske sikker at vi slår det i år og at vi passerer 200.000 biler. Det viser i alle fall at tunnelen har sin berettigelse, sier Kolbeinsen.

Rask nedbetaling

Det er i så fall godt over det man hadde beregnet for tunnelen. Faktisk så mye som 50–55 prosent høyere tall enn prognosene. Dermed går det også litt fortere med nedbetalingen av tunnelprosjektet.

– Det er klart at det har mye å si, ja. Da vi tok lånet var nedbetalingen på 18 år. Det skulle tilsi at man var gjeldfri i 2029. Men vi justerer ikke våre prognoser ennå. Vi skal se etter 2015, sier Kolbeinsen.

– Hvorfor har trafikken blitt så mye større enn forventet?

– Det er vanskelig å si. Men det er tydelig at det er mange som nå velger å ta tunnelen som før valgte å kjøre rundt på grunn av ferga og fergekøer. Og så er tunnelen moderne. Den er tørr og fin og vi har, bank i bordet, ikke hatt noen uhell i den, sier Kolbeinsen.

Ikke-sak

El-biler har blitt populært blant pendlerne på Vikran-siden. De kjører gratis gjennom tunnelen hvilket utgjør et visst inntektstap for Ryaforbindelsen. Men ifølge Kolbeinsen er det ikke snakk om rare tapet.

- For oss er det en ikke-sak. For det første så utgjør el-bilene bare en liten del av vår trafikk. Dessuten er dette noe som staten har bestemt og da må vi bare innrette oss etter det.

Økt sikkerhet

Til tross for at tunnelen ble åpnet i september 2011, så er det fortsatt rom for utbedringer. Blant annet skal forholdene for syklister bedres ytterligere.

– Vi har jo et varslingssystem der syklister som bruker tunnelen kan trykke på en knapp slik at bilister blir varslet om at det er syklister i tunnelen. Problemet er at varslingen varer bare i 12 minutter. Det kan være for kort tid for enkelte. Derfor skal vi prøve å øke den tiden til mellom 16 og 20 minutter. Det vil øke sikkerheten, sier styrelederen.

Han ønsker også å se om man kan få trafikktall for nettopp antallet syklende.

– Jeg håper å få det til. Tunnelen er gratis for syklister, men det hadde vært fint å vite hvor mange som sykler igjennom, sier Kolbeinsen.

NÅR 200.000?: Kjell Kolbeinsen, styreleder i Ryaforbindelsen, har godt håp om å nå en milepæl i 2014 - nemlig 200.000 biler gjennom Ryatunnelen. Foto: KJETIL VIK