Det er en fersk rapport utarbeidet av Transportøkonomisk institutt (TØI) som ifølge NRK viser at fotobokser som måler gjennomsnittsfart over visse strekninger, såkalt streknings-ATK, halverer antallet skadde og drepte i trafikken.

Og selv om regjeringen foreløpig er avventende til nye strekninger med gjennomsnittsmålinger, har Statens vegvesen region nord tenkt tanken på hvor nye streknings-ATK-er kan settes opp – hvis det blir aktuelt.

– De politiske signalene er at vi skal avvente dette, ja. Men vi har jo likevel diskutert flere strekninger som kan være aktuelle, sier Rigmor Thorsteinsen, avdelingsdirektør i Statens vegvesen.

E8 aktuell

Den som er fremst i løypa er strekningen Buktamoen – Andslimoen i Målselv. Men også E8 på innkjøringen til Tromsø – mellom Hungeren og Berg – er en aktuell strekning, sier Thorsteinsen.

– Ja, her er det jo flere fotobokser nå. Her kan det i fremtiden være aktuelt med streknings-ATK. Men som sagt så er saken stilt i bero inntil de politiske signalene kommer, sier Thorsteinsen.

– Har dere forventninger til at det kommer nye signaler fra regjeringen?

– Det vil jeg ikke si noe om. Men det er klart at vi er for alle tiltak som kan bedre trafikksikkerheten, sier avdelingsdirektøren.

God effekt

Tromsøysundtunnelen er foreløpig den eneste strekningen i Tromsø-området som har slik streknings-ATK. Tunnelen er med i tallmaterialet til TØI.

– Vi har ment at det har vært god effekt av det vi har gjort i Tromsøysundtunnelen, sier Thorsteinsen.

Ifølge NRK viser rapporten, som er utarbeidet av Vegdirektoratet, at tallet på drepte og hardt skadde ble redusert med mellom 49 og 54 prosent som følge av at fotoboksene var på plass. Rapporten er basert på tall fra alle 14 strekningene som fikk gjennomsnittsmåling mellom 2009 og 2012.

Ulykker med personskader på de samme strekningene er gått ned med mellom 12 og 21 prosent.

Lover ingenting

Til tross for tallenes tale, vil ikke statssekretær i samferdselsdepartementet Bård Hoksrud (Frp) konkludere med at det blir flere veistrekninger med gjennomsnittsmålinger. I alle fall ikke umiddelbart.

– Trafikktrygghet er jobb nummer én for regjeringen. Vi har innført flere tiltak og kommer til å innføre flere. Men trafikktrygghet handler om mange forhold og mange grep. Vi ønsker nå å se nærmere på dette, så får vi se hva vi ender opp med, sier Hoksrud til NRK.

Rigmor Thorsteinsen, Statens vegvesen. Foto: Eirik Bjørklund