Det synes også å være den gjengse oppfatning i hele Troms, hvor fotoboksene forekommer hyppig langs E6. I Nordland kan man imidlertid kjøre E6 gjennom fylket uten å treffe på en eneste automatisk trafikkontroll (ATK).

Lav prosent

– Siden 1. juni har 1.374.086 bilister passert ATKene i Tromsø kommune, men bare 725 av disse ble registrert med for høy fart, sier Tor Einar Eilertsen, leder for orden- og trafikkseksjonen ved Tromsø politistasjon.

Konklusjonen er da klar.

– Med en så lav overtredelsesprosent mener vi at ATK virker etter hensikten, fortsetter Eilertsen.

Innbringende

For ordens skyld kan vi oppgi at overtredelsesprosenten da ligger på 0,05 prosent, men Eilertsen mener at antallet fartssyndere er lavere enn som så.

– I disse tallene ligger jo også utrykningskjøretøyer som jo har lov til å bryte fartsgrensen når de er ute på oppdrag, forklarer han videre.

Eilertsen ønsker ikke å kommentere verken på hvor mye statskassen har tjent på de 725 fartssynderne eller hvilken ATK som har vært mest innbringende.

Turister

– Selv om vi hadde disse tallene, betyr ikke det at vi ønsker å avsløre hvilken ATK som tar flest fartssyndere, sier Eilertsen.

Etter at blitzen har gått av, er det bare å vente på regningen fra Statens Innkrevingssentral, men hva skjer når fartssynderne er utenlandske turister?

Totalt i hele Troms Politidisitrikt har 1490 bilister blitt knipset i for høy fart, hvor vel 200 hadde utenlandske kjennemerker.

– Utlendinger følges opp i varierende grad avhengig av opprinnelsesland og alvorligheten av fartsovertredelsen. Å sende fartsbøter til enkelte land er ikke engang verdt portoen det koster å sende, sier Eilertsen.

Kjører for sakte

Han mener imidlertid at turistene oppfører seg pent på veiene.

– Hovedproblemet med turistene er vel at de heller kjører for sakte enn for fort, humrer Eilertsen.

Hvorfor forskjellene mellom Nordland og Troms er så store, synes å være historisk betinget.

– Da det ble aktuelt med automatiske trafikkontroller ønsket vegsjefen i Troms å benytte seg av dette, mens Nordland var mer avventende, sier Lisbeth Nilsen, rådgiver i veg – og transportavdelingen i Statens vegvesen.

Kan endre seg

Hun understreker imidlertid at dette kan fort endre seg.

– Dette er forhold vi har under stadig vurdering, fortsetter Nilsen.

Tor Einar Eilertsen ønsker ikke å spekulere på mangelen av ATKer i Nordland, men nøyer seg med å slå fast:

– Tallenes tale er klare. ATK fungerer.