I forrige uke startet Universitetet i Tromsø en reisevaneundersøkelse blant studenter og ansatte ved UiT og UNN. Via e-post får alle sjansen til å fortelle om sine reisevaner.

– Hensikten med undersøkelsen er å få bedre kunnskaper om hvordan ansatte og studenter reiser til og fra campus og sykehusområdet i Breivika, og hvordan brukerne opplever reisen sin, sier Carl Henrik Bjørseth ved avdeling for bygg og eiendom ved UiT.

Bedre kunnskap

Planen er å bruke resultatene til å kunne legge til rette for et bedre transportsystem – både på universitetsområdet, ved UNN og i området rundt.

– Med en reisevaneundersøkelse vil vi få bedre kunnskap om hva som er situasjonen i dag, og hva slags forbedringer som må gjøres for å oppnå målsettingene, sier Bjørseth.

Erland Loso, bygg- og eiendomsdirektør ved UiT, sier at man prøver å løse transportutfordringene for hele Breivika-området.

- Det kommer stadig flere bygg og med dem stadig flere folk. Planene for hvordan dette skal løses på området, for eksempel når det gjelder parkering, er fra 1973 og er utgått på dato. I tillegg er det jo en generell trend at universitetene bør fremstå som miljøvennlige i den grad det er mulig, sier Loso.

Universitetsstyret har vedtatt å innføre parkeringsavgift på campus. Han viser til at det over tid har etablert seg en oppfatning av at alle har en selvskreven rett til parkering til bilen sin.

- Vi har hatt god plass og da har det nok festet seg en forståelse av at "her på UiT kjører vi bil". Men nå stanger vi i taket. Vi blir flere og flere folk og vi kan ikke bruke arealene til parkeringsplasser, sier Loso, som likevel viser til at det er planer for et parkeringshus sør på campus.

Mye å hente

Bjørseth sier at både UNN og UiT har som mål å få flere av sine til sammen 10.000 studenter og 6.000 ansatte til å reise kollektivt. Eventuelt å gå eller sykle til jobb eller studiested.

– Det sier seg selv at med så mange studenter og ansatte i en by av Tromsøs størrelse, så er det mye å hente på å få mer kunnskap om forholdene rundt og i Breivika, sier Bjørseth.

Bjørseth sier at Statens vegvesen vil bruke resultatene av undersøkelsen som grunnlag til å utarbeide ”en best mulig transportmodell for Tromsø”. Blant annet i forhold til planarbeidet for den nye veiforbindelsen Breivika–Langnes–Kvaløya.

– Også Troms fylkeskommune vil ha nytte av resultatene i sitt arbeid med en ny kollektivplan for Tromsø, sier Bjørseth.

Reisevaneundersøkelsen, som utføres av Sintef, avsluttes til helgen.

Carl Henrik Bjørseth Foto: Lars Åke Andersen
FLERE KOLLEKTIVT: Parkeringsproblemene ved UiT er velkjente. Foto: Ronald Johansen