– Vi vil ha en omsetning på 850 millioner kroner i år, det er den største vi har hatt i Bjørn Bygg noensinne, sier administrerende direktør Arild Østgård i Bjørn Bygg AS.

60–70 ansatte

Kontrakten med Tromsø Havn består i å bygge over 13.000 kvadratmeter med fasiliteter for både hurtigrute- og hurtigbåtpassasjerer, i tillegg til næringsbygg med kontorer for blant annet Tromsø Havn selv og kommersielle aktører.

I august sikret Bjørn Bygg seg den største enkeltkontrakten Forsvarsbygg har inngått i Nord-Norge siden 1990-tallet. Kontrakten på 260 millioner kroner innebærer bygging av helikopterbase på Bardufoss.

Nå har Bjørn Bygg i konkurranse med tre andre entreprenører sikret seg en ny kontrakt i samme størrelsesorden, noe som gleder direktøren stort. Han regner med kontrakten vil bety jobb for 60–70 ansatte på det meste, inkludert lokale underleverandører.

Manglet storkontrakt

– Det er veldig hyggelig for oss. Vi har byggeprosjekter både i Finnmark og Narvik, men vi manglet en stor kontrakt i Tromsø. Vi har for tiden 7–8 prosjekter gående og mange jobber på vår serviceavdeling. Våre ansatte er glade for at det blir jobb i Tromsø. Vi har en god del arbeidere som pendler til Finnmark og Narvik, sier Østgård.

Bjørn Bygg AS har rundt 200 fagarbeidere og 25 lærlinger, alle med lokal forankring. Østgård synes det er bra at de ble valgt, nettopp fordi de satser på lærlinger og innenlandsk arbeidskraft.

Trenger havneterminal

– Vi er en stor lærebedrift, og våre ansatte vil gjerne jobbe på hjemmebane. Vi hører om en viss grad av useriøse entreprenører på privatmarkedet og noen av de mindre private prosjektene som ikke betaler skatter og avgifter. Dette kan vi ikke beskylde våre konkurrenter til havneterminalen for, men i forhold til de utenbys konkurrentene har vi lokalt ansatte og lærlinger. Vår eier Peab har som visjon å være Nordens samfunnsbygger, og i det legger jeg vekt på at vi er en opplæringsbedrift, samtidig som vi nå bygger en havneterminal som byen virkelig trenger, sier Bjørn Bygg-direktøren.

Grunnen til at 2014 blir et rekordår for Bjørn Bygg skyldes også at boligbyggingen har tatt seg kraftig opp. Bare på to år har det gått fra null til flere hundre millioner kroner.

– I 2012 hadde vi null boligbygging. I 2013 bygde vi boliger for rundt 50 millioner kroner. I år vil vi bygge boliger for rundt 200 millioner kroner, sier en fornøyd direktør Arild Østgård i Bjørn Bygg.

Vedtatt i 1993

Havnedirektøren er fornøyd med at kontrakten havnet på lokale hender.

– Det har vært forholdsvis stor interesse. Det var Bjørn Bygg som hadde beste tilbud og pris, og det er positivt at en lokal entreprenør kan konkurrere om en så pass stor kontrakt, sier Halvar Pettersen.

Nå begynner detaljplanlegging for hva den endelige prisen blir for en effektiv og funksjonell terminal. Den nye havneterminalen skal finansieres gjennom egenkapital og låneopptak. Pettersen ser optimistisk på at de snart kan se en ende på mer en 20 års terminalplanlegging.

– Ting tar tid. I 1993 ble beslutningen tatt, og med alle merknader og innsigelser har det tatt sin tid. Nå er vi nærmere realisering enn noen gang, og det er ingen vei tiltake. Behovet for terminal er stort og det vil være positivt for byen og de reisende, sier Halvar Pettersen.

Styreleder Frid Fossbakk (H) i Tromsø havnestyre ser fram til at de reisende får bedre forhold, spesielt i vinterhalvåret, når terminalen står ferdig i 2017.

- Jeg har nesten skjemtes over det vi har tilbudt de reisende med hurtigruta og hurtigbåtene. Den nye havneterminalen vil bli en milepæl. Terminalen blir lliggende i hjertet av byen, til glede både for reisende og fastboende. Jeg er glad for at det er en lokal entreprenør som skal bygge terminalen, det er viktig for arbeidsplassene i Tromsø, sier Fossbakk.

FORNØYD: Havnedirektør Halvar Pettersen er glad for at kontrakten havnet på lokale hender. Foto: Ronald Johansen