Tromsø Havn hadde i dag innkalt til pressekonferanse sammen med Prostneset utvikling AS og Troms fylkeskommune for å presentere Prostnesets framtid.

- Vi er veldig spent på hvordan mottakelsen blir, sier Frid Fossbakk, styreleder i Tromsø Havn.

Planlagt byggestart er i begynnelsen av 2015, og området skal etter planen være ferdig høsten 2016.

Et nytt kollektivknutepunkt

Planene består av tre bygg, hvorav to er forretningsbygg og ett er havneterminal. Ifølge havnedirektør Halvar Pettersen er planene utformet for at det skal være sømløs flyt av passasjerer mellom Hurtigruten, hurtigbåter og distriktsbusser.

Passasjerene fra sjøen skal rett inn i terminalen, og det er også planlagt dockingplasser for busser under bakkeplan.

- Dette er en gledens dag. Vi er i ferd med å realisere inngangsporten til Tromsø, sier fylkesråd for samferdsel Ivar Prestbakmo (Sp).

Det er også planlagt et stort felles venteområde, med restauranter og utsikt mot sundet. Ankommende passasjerer skal også bli møtt med all den informasjon de trenger.

- Vi ønsker å tilby servicefunksjoner for de reisende og byens befolkning, sier Halvar Pettersen.

Pettersen fremhever at det også er attraktive utearealer utenfor havneterminalen, vendt mot The Edge, som er både solrike og beskyttet for vær og vind.

Store friområder

Utviklerne fremhever at utearealet per dags dato ikke er planlagt i detalj, og at konsepttegningen er en plan for hvordan det kan se ut.

Det er imidlertid klart at det vil bli flere store utearealer, og både Fossbakk og Pettersen er opptatte av at det skal være et uteareale for Tromsøs befolkning.

- Dette er en invitt til byens befolkning om å komme med innspill, sier Pettersen.

Nye næringsbygg

Tromsø Havn samarbeider med Nordic-gruppen om å bygge "Amundsengården", det treetasjers bygget som er planlagt nærmest der parken i dag står, og Nils Harald Opsahl i Prostneset utvikling forteller at han vil skape byens beste kontorsted:

- Vi er veldig åpen for innhold, sier han.

Det er planlagt 3.000 m2 kontorplass i bygget, og ingenting er foreløpig leid ut.

I tillegg er det planlagt at NorLines, Hurtigruten, Tromsø Havn og Troms Fylkestrafikk skal flytte inn i terminalbygget og det tredje bygget, som er der godstransporten vil komme inn.

Endelig klare

Den nye terminalen har vært under planlegging lenge, og det har vært mange kontroverser. Det ble i fjor høst endelig klart at det skulle bygges.

- Det har vært diskutert i mange år, men endelig er det klart, konkluderer en fornøyd Frid Fossbakk.

Halvar Pettersen anslår at det er brukt 20 millioner på prosessen fram til nå. Han forteller at de er inne i en anbudsfase, og derfor ikke ønsker å legge for store føringer, men anslår at prislappen på prosjektet vil ligge i spennrommet mellom 300 millioner og 400 millioner kroner.

Selv om det har vært mange protester, er byggmestrene veldig klare på at nå kommer bygget på plass.

- Nå er tida for å være med på ei framtidsrettet uvikling, konstaterer Ivar Prestbakmo.

TAR STEGET: Nå skal de bygge Tromsøs nye trafikknutepunkt. Fra venstre: Halvar Pettersen, Ivar Prestbakmo, Frid Fossbakk og Nils Harald Opsahl Foto: Ronald Johansen
Slik ser Prostneset etter planen ut i 2016. Foto: Tegmark og Space Group
Den nye havneterminalen sett fra sjøsiden. Foto: Tegmark og Space Group
Den nye havneterminalen sett fra rampen. Foto: Tegmark og Space Group
Den nye havneterminalen sett fra sjøsiden. Foto: Tegmark og Space Group