Fredag postet Brian Rundhaug, daglig leder ved Chilli og Victoria Fun Pub, et innlegg på sin private Facebook-side hvor han reklamerer for alkoholsalg for utestedene han driver.

Fem flasker Sol

«Alkoholmarkedsføring er jo ikke lov. Men det står ingen plass at ikke jeg som privatperson kan dele trivelige nyheter med mine venner. Så Bucketdeal på Sol. 5 flasker for 298 på Roadhouse, Funpub og Chilli».

Det skriver Rundhaug på sin Facebook-konto hvor han også har lagt ved et bilde av ei palle som er fullastet med ølmerket Sol.

– Brudd

Stein Vidar Loftås, kommunaldirektør ved byrådsavdeling for næring, kultur og idrett i kommunen, forklarer at loven omkring alkoholreklame for privatpersoner er diffust, men han mener denne form for reklame er problematisk.

– Å omtale alkoholreklame som privatperson er ikke ulovlig, men slik jeg ser det så er knyttingen mellom Rundhaug som privatperson og som daglig leder veldig nært. Derfor ser jeg på dette som et brudd på loven, sier Loftås.

– Bør være forsiktig

Han forklarer videre at han kommer til å kontakte Rundhaug og be han slette innlegget.

– Vi kommer til å teste denne saken juridisk. I dette innlegget er det merke, pris og bilde lagt ved. Dersom det man hadde delt et slikt innlegg som privatperson hadde det ikke vært ulovlig, men dette er annerledes.

Fjernet bildet

Videre sier han at man skal være oppmerksom på hva man deler i sosiale medier.

– Så lenge du kan assosieres med plassen du jobber på, bør du være forsiktig med å reklamere for alkohol, sier Stein Vidar Loftås.

– Jeg snakket med kommunen samme dagen som bildet ble lagt ut på Facebook. Vi ble enig om at jeg skulle fjerne det. Dette var ikke noe kommunen krevde, men jeg vil ikke lage noe bråk så fjernet den like godt. Med tanke på at dette ble gjort gjennom min personlige Facebook-side er loven veldig utydelig. Jeg ble derfor enig med kommunen om at de skulle gi meg en tilbakemeldig om hva de kom frem til, etter å ha studert lovteksten, sier daglig leder Brian Rundhaug.