De siste årene har nordlysturismen eksplodert, og i Tromsø flere operatører gjør god butikk på himmelfenomenet. En stor andel av disse har fått fritak fra kravet om løyve, som bla. drosjene er underlagt. Nå mener Taxiforbundet at det har gått for langt.

Vi har regnet med at disse selskapene har hatt løyve på lik linje med drosjene og andre i denne bransjen. Nå viser det seg at det er gitt 22 fritak for krav om løyve, uten at vi har vært klar over det. Det er klart vi reagerer på det, sier fylkesleder Svein Harry Martinsen i Taxiforbundet.

Det var i 2012 at samferdselsdepartementet åpnet for at operatører i turistnæringen kunne utføre sine tjenester uten løyve. Særlig i Troms var en slik ordning sterkt ønsket i næringa, og da den ble innført, fikk fylkeskommunene fikk jobben med å behandle søknadene. Nå mener flere at praksisen har vært for liberal.

Vi føler det er helt ute av kontroll. Det virker som alle med en bil og et firmanavn kan kjøre rundt med turister når det måtte passe dem. Det er stikk i strid med yrkestransportloven, som sier at du må ha løyve for å drive med transport, sier Martinsen.

Får støtte

Taxiforbundet får støtte fra Norges Turbileierforbund, som har klaget til samferdselsdepartementet. Leder Sveinung Johansen mener ordningen med fritak for løyve må opphøre.

Det er lagt opp til småskala næring, men når flere operatører har registrert både to og tre biler på seg, er det ikke småskala. Her er enkelte oppe i 30 passasjerer om dagen, sier Johansen.

Han mener fritaket er konkurransevridende, når de uten løyve opererer i samme marked som de med løyve.

– Hensikten var, slik vi har forstått det, at man skulle gi fritak til bedrifter etablert i områder med lite tilgjengelig og lite fleksibel transport. Det er ikke tilfellet i Tromsø by – der er tilgjengeligheten god, påpeker Johansen.

Vil bli hørt

Johansen mener at praksisen med fritak ikke fungerer slik den var tiltenkt. Han peker blant annet på at det i Troms er gitt fritak i hele fire år, selv om forskriften bare åpner for to år.

– Retningslinjene blir ikke fulgt, verken når det gjelder varighet på fritaket eller saksgangen. Taxiforbundet skal få uttale seg, og det har de ikke fått gjøre i Troms, sier Johansen.

Troms taxiforbund hadde torsdag saken opp på styremøte. De har besluttet å rette en henvendelse til samferdselsdepartementet.

– Vi vil be om inndragelse hos dem som i dag har fått fritak. I tillegg vil vi oppfordre politiet i Tromsø til å føre kontroll med kjøreseddel på disse bilene, sier Martinsen.

Han mener alle som kjører passasjerer mot betaling bør ha løyve, og oppfylle de krevende som stilles til slik virksomhet.

Problematisk

Avdelingsleder Jan Egil Vassdokken sier ordningen har vært problematisk for fylkeskommunen å håndtere helt fra begynnelsen.

Vi skulle ønske at samferdselsdepartementet kunne gi noen retningslinjer som gjorde disse sakene lette å håndtere, sier Vassdokken.

Han sier at det når man utsteder løyve som ikke er behovsprøvd, er det ikke vanlig praksis med høringsrunder.

Dette gjelder jo fritak for turvognløyve, og det er ikke et behovsprøvd løyve. Alle som sender innsøknad og oppfyller kravene vil få løyve, og vi har ikke registrert at vi har mulighet til å gå inn og begrense det, sier Vassdokken.

Ingen høring

Så vidt Vassdokken vet, ble ordningen innført uten at det ble gjennomført noen høringsrunde. Dermed har taxinæringen og andre aktører aldri fått fremmet sine innvendinger mot ordningen.

– De er jo i kokurranse med taxi -og turvognnæringen, og nordlysturismen har eksplodert i Tromsø, så det er ikke vanskelig å forstå deres skepsis, sier Vassdokken.

1. januar overtok Statens Vegvesen ansvaret for løyveregisteret, men det er ikke helt klart hvem som i fremtiden skal behandle søknader om fritak. Vassdokken mener det uansett bør komme noen retningslinjer på plass.

– Ja, det er helt klart. For dette er ikke enkle saker å håndtere, sier han.

Les også: Passasjer angrep drosjesjåfør

Umulig å drive uten

Marianne Bergli i  i Mariannes heaven on earth Aurora chaser tours er av de som har søkt fylkeskommunen om fritak, og har fått innvilget for tre biler. Hun sier det ville vært umulig for henne å drive uten.

– For meg ville det koste for mye å ta det transportsertifikatet som skal til for å få løyve. Jeg har rett og slett ikke råd til det nå, og uten fritak ville jeg ikke kunne drive denne bedriften, sier hun.

Hun har selv kjørt taxi tidligere, og ser ikke noe problem ved at privatpersoner får fritak for å drive med transport for turister.

– Det må være mulig for privatpersoner å tjene penger på dette. Når man er lokalkjent og vet hva man gjør, er det ikke noe problem. Men man bør sette seg godt inn i de reglene som gjelder for vanlige løyver og bruker det riktig, synes jeg man bør få slippe til, sier Bergli.

Hun er likevel delvis enig med taxiforbundet, som mener at nordlysturismen er ute av kontroll.

– Det er for mange på veien. Første året jeg drev var vi 20, året etter var vi 28 og nå er det over 60 aktører. I tillegg kommer alle de som ikke er registrert. Det bør kjøres kontroller, slik at man får luket ut de som ikke driver seriøst, påpeker Bergli.

Avdelingsleder: Jan Egil Vassdokken i troms Fylkeskommune Foto: Ann Sissel Jenssen