Dén ideen fikk kjøpmann Bård Pettersen i Canada.

- Jeg var i Canada i fjor og så en kjempefin butikk som brukte akkurat dette systemet, der kundene selv scanner inn varene sine, og betaler. Nå iløpet av det siste året har det også kommet til en del butikker i Norge, forteller han.

Ifølge Pettersen er systemet ulikt det de bruker på Coop Obs.

- På Obs må du for eksempel ta med en scanner rundt i butikken, sier han.

Les også: Mestere for tredje gang.

Mindre kø

Grunnen til at han ønsket å begynne med det nye kassasystemet - han har fått inn fire selvbetjeningskasser, i tillegg til de vanlige kassene - er at det ofte har oppstått kø i butikken.

- Vi startet med dette i forrige uke, og gjorde det fordi vi har fått litt kritikk tidligere om at det har vært kø og litt vanskelig i kassaområdet, sier Pettersen.

Han forteller at det ligger en del kontrollrutiner i det nye systemet, men at han også stoler på kundene.

- Jeg er av den formening at man må stole på folk helt til det motsatte er bevist! Vi er veldig fornøyde med det nye systemet, og synes det er artig at folk har tatt så godt imot det. Det er både unge og gamle kunder som bruker det, forteller han.

Les også: Eide handel utvider åpningstidene.

- Lett å få til

De fire kassene er betjent av én ansatt, som viser kundene hvordan det skal gjøres.

- I framtiden kan vi kanskje spare penger på dette systemet, men per nå satser vi ikke på å ha lavere bemanning, forteller han.

Onsdag kveld handlet Kirsti Karlsen på Eide Handel, og prøvde dermed ut det nye systemet.

- Det er første gang jeg ser noe slikt, men jeg synes det var lett å få til og at det fungerte kjempegreit, sier hun.

- Jeg bruker det gjerne igjen en annen gang jeg handler her. Det er veldig greit når det er mye kø, mener hun.

Les også: Mener nordnorske råvarer er de beste.