Onsdag presenterte Innovasjon Norges divisjonsdirektør Per Niederbach og direktør for Troms og Senja Stein-Gunnar Bondevik, resultatet av prosjektet «Drømmeløftet».

Innovasjon Norge arrangerte i år 80 dialogmøter for å få forslag til hvordan de kan utvikle seg.

Møtene hadde over 3500 deltakere, og foregikk over tre måneder.

Tenke nytt

Noe av det viktigste som kom fram av møtene, er at næringslivet ønsker en omstilling.

– Olje er dominerende i den norske økonomien. Den kommer etter hvert til å bli borte. Nå trenger vi også fokus på bærekraft, sier Bondevik.

Han understreker at oljen ikke kommer til å forsvinne brått.

– Men om 100 år vil eventyret være over. Vi må ikke kutte i oljen og på forskningen, men for første gang må vi faktisk finne på noe annet. Vi må ha mer enn olje i fremtiden.

Trenger merkevarer

Bondevik mener tiden for å satse lokalt er forbi.

– Det er internasjonalt som teller. Vi i Norge har ingen store merkevarer enda, sier han.

Selv om Norge er stor på eksport av både fisk og olje, mener han det ikke er nok.

– Hvis vi for eksempel ser til våre naboer i Sverige, så har de kjente merker som Volvo, Ikea og Spotify. Norge har ikke trengt dette fordi vi er så gode på råvarer. Norge trenger også merkevarer.

Arktisk hovedstad

Skal Norge markere seg i merkevarenes land, må vi etter Bondeviks mening fokusere på våre sterke siden.

– Hva er vi gode på? Jeg mener svaret åpenbart er havet.

Han viser spesielt til Tromsøs potensial i Arktisk Råd.

– I Tromsø har vi skikkelige gode forutsetninger for å bli en stor merkevareleverandør. Havet byr på store muligheter, og Tromsø kan bygge videre på, og virkelig bli den arktiske hovedstaden, sier han og legger til:

– Vi må ikke lure oss selv til å tro at det er over med oljen. Vi har mye potensial.

TALER: Divisjonsdirektør Per Niederbach holdt tale om Innovasjon Norges nye mål. Foto: Anders Rossvoll