– Umberto, ja. Han var vel ikke akkurat en helt i den norske polarhistorien, men han var utvilsomt en del av den, sier Kurt Mydland, daglig leder i den tradisjonsrike familiebedriften fra 1920.

PRISVINNENDE: Umberto-skinka (midt i bildet) er en av «eksportvarene» Mydland ønsker å få inn i kjøledisker over hele landet.

Kurt forklarer hvorfor de valgte å kalle den prisvinnende spekeskinka si for «Umberto» – som i Umberto Nobile, den kjente italienske polfareren som ble savnet i isen da H. Mydland AS var en åtte år gammel slaktebedrift i Tromsø.

Knyttet til lokalhistorie

Det var i jakten på den savnede italieneren at vår egen Roald Amundsen dro til Tromsø for å fly videre nordover i en leteaksjon. Nobile ble funnet i god behold, mens Amundsen forsvant med sjøflyet «Latham» en junidag et sted utenfor Tromsø. Tapet av den norske polarhelten føltes så sårt at en landgang ble ført direkte fra skipet som fraktet den bergede Umberto Nobile til Norge, og over til jernbanevogna som førte ham ut av landet.

Umberto skulle ikke få trå på norsk jord!

Prisvinnende

Nå er polfarerens fornavn trykket på plastemballasje i diverse kjøledisker. I løpet av 2017 er sjansen god for at den blir Mydlands første spekeskinke som selges i hele Norge. Fra før har Umberto-skinka fått plass i Meny-kjeden som holder til fra Trondheim og sørover.

– «Umberto»-skinka er en del av en serie kjøttprodukter vi markedsfører som «arktiske varer». Vi lager også en spekepølse som bærer navnet «Frans Josef», utdyper Kurt Mydland.

Der den italienske, Mussolini-støttede, polfareren beskrives som en noe tvilsom karakter i historiebøkene, har spekeskinka som bærer navnet «Umberto» fått de beste kritikker. I år vant den gull i klassen for spekeskinker i norgesmesterskapet for kjøttprodukter.

Tror på kjekjøtt

Mydland satser nå på kjekjøtt sammen med andre aktører. Kjøttet har ikke vært det mest populære på norske kjøkken, selv om det kan holde svært høy kvalitet.

– Vi har trua på at kjekjøtt skal bli populært. Troms er den klart største produsenten av geitemelk i landet. Da ligger forholdene godt til rette for at vi også kan utnytte kjekjøtt, sier Kurt Mydland. Han tror holdningsendringer kan være med på å gi kjøttet en ny vår.

– Dagens 20-åringer er langt mer bevisst på hva de kjøper og spiser enn hva 40-åringene er. Kvalitetskjøtt produsert på utvalgte gårder på bestilling fra kjøttprodusenten har en god mulighet til å bli vanligere på middagsbordene rundt om. Det samme gjelder for kjekjøttet som tradisjonelt ikke har vært utnyttet i samme grad som annet kjøtt.

Mat for turister

Produkter som Umberto-skinka er rettet mot turistmarkedet. Mydland har også inngått leveringsavtaler med egne produktserier for Hurtigruten og turistvirksomheter.

Hos førstnevnte har serien fått det klingende navnet «Norway Coastal Kitchen». Rundt 50 prosent av markedet til Mydland er i den type salg og i hotell- og restaurantbransjen. Den andre halvparten er i dagligvarehandelen, skjønt reinspekepølsa også selges som snacks over disk på bensinstasjoner.