HAR ØVELSER: Dan Tore Lyseggen sier brannvesenet har hatt flere brannøvelser i byens tunneler. Foto: Marius Hansen

Tunnelforvalter i Troms fylke, Geir Larsen, mener det viktigste folk som blir involvert i en tunnelhendelse kan gjøre, enten det er snakk om en brann, kollisjon eller punktering, er følgende:

– I Tromsø er alle tunnelene koblet opp mot brannvesenets alarmsystem. Rykk derfor ut det første brannslokningsapparatet du finner fra veggen. Gjør du det, vil både brannvesenet og Veitrafikksentralen i Mosjøen få vite nøyaktig hvor du befinner deg inne i tunnelen.

Ukjent for mange

Larsen mener altfor få kjenner til dette systemet, selv ikke politiet.

– Vi må nok ha en opplysningskampanje for at folk skal bli oppmerksom på dette. Dessuten synes jeg det er noe som bør inn i opplæringsplanen til trafikkstasjonene i Tromsø og andre storbyer, slik at folk lærer seg dette når de tar lappen, mener tunnelforvalteren.

Nylig oppsto det en livsfarlig brann i Gudvangentunnelen på E16 i Aurland. 66 mennesker ble evakuert og sendt til sykehuset etter at en trailer tok fyr inne i tunnelen. En 28 år gammel polsk trailersjåfør er siktet etter tunnelbrannen.

Øver på tunnelbrann

Brannvesenet foretar årlige tilsyn med Tromsøs tunneler, som inkluderer Breivikatunnelen, Sentrumstangenten, Langnestunnelen, Tromsøysundtunnelen, Kvalsundtunnelen og Ryaforbindelsen.

– Det er Statens vegvesen som har ansvar for oppfølging, vedlikehold og rutiner i tunnelene, men vi sjekker at de har alt på stell, forklarer nestleder ved forebyggende avdeling hos Tromsø brann og redning, Dan Tore Lyseggen.

Han forsikrer at de har et stort fokus på sikkerheten ved en eventuell tunnelbrann.

– Vi har hatt flere øvelser sammen med Statens vegvesen der vi bruker røyk. Det er imidlertid vanskelig å få en 100 prosent realistisk øvelse, fordi vi ikke klarer å simulere den kolossale røyken og varmen som vil oppstå ved en faktisk tunnelbrann, forklarer nestlederen ved forebyggende avdeling.

TUNNELSIKKERHET I TROMSØ
Slik vurderer tunnelforvalter i Troms fylke, Geir Larsen, sikkerheten i byens tunneler:Tromsøysundtunnelen, T1 og T2:- Der gjennomførte vi en øvelse senest i fjor hvor alle nødetatene var involvert. Det er bygd dører mellom T1 og T2, som er stor nok til at kjøretøy, i tillegg til fotgjengere, kan ta seg mellom kjøreretningene. Det fungerer som en utmerket fluktvei ved en eventuell brann. For øvrig virker nødnettet slik det skal.Sentrumstangenten, Langnestunnelen og Breivikatunnelen:- I Sentrumstangenten er rundkjøringene merket med ulike farger, som gjør det lett for folk å informere nødetatene hvor de befinner seg ved en eventuell ulykke. Dersom det oppstår en brann her, setter brannmannskapet på en vifte i dét de tar seg inn i tunnelen. Dermed kommer det frisk luft inn i tunnelsystemet. Nødnettet fungerer for øvrig.Kvalsundtunnelen:- Her mangler det nødnett, og konsekvensene kan derfor bli like store som på Vestlandet nylig, dersom det skulle oppstå en tunnelbrann.Ryatunnelen:- Den er helt oppdatert. Der har vi gjennomført øvelser, og alt fungerer som det skal, inkludert nødnettet.