Under NTNU-professor Sjur Dagestads årvåkne blikk skal i alt 150 forfattere sammen skrive «den ultimate innovasjonsboken». Andreas Nilsen, mannen bak elgen, er en av disse. Han leder arbeidet med bokens kapittel om salg og markedsføring.

- Vi er delt inn i grupper på mellom ti og femten forfattere som sammen skal skrive et kapittel hver i boken. I alt blir det 13 kapitler, forklarer Nilsen.

Gründerperspektivet

Nilsen forteller at han er glad for å være en del av prosjektet.

- Moose on the Loose er, sammen med et hotell og et sykehus, en av de tre casene som vil gå igjen i boka, og det var jeg som var pådriver for å hente inn den casen, forteller han.

Ifølge Nilsen er det i mye av markedsføringslitteraturen snakk om veldig dyre innovasjonsløsninger som kanskje egner seg for sykehus og hotellkjeder, men ikke for små gründerbedrifter.

- Selv brukte vi ikke så mye penger, men heller kreativitet og andre virkemidler. Gründerperspektivet er viktig å ta vare på, sier han.

For alle

Sjur Dagestad, mannen som har blitt kåret til NTNUs mest populære foreleser, har jobbet med innovasjon i over 25. Ifølge Adresseavisen har han drømt om et slikt forfattersamarbeid i årevis.

- Jeg ønsker at boka skulle være en innovasjon og ikke en oppfinnelse. Jeg må jo ta egen medisin, sier han til avisen.

Boka har et førsteopplag på 6.000 bøker, hvorav 4.500 allerede er reservert gjennom bidragsyterne. Den skal etter planen lanseres 1. desember.

- Målet er at vi skal være ferdig med skriveprosessen i mai, deretter skal Dagestad føre boka i et felles lett tilgjengelig språk, forteller Andreas Nilsen, og fortsetter:

- Dette skal være ei bok som både mannen i gata, gründere og bedrifter skal kunne dra nytte av.