Ifølge ungdomspartiets formann, Kristian Eilertsen, fremsto kortsvarsoppgaven som svært Israel-kritisk, noe som er sterkt kritikkverdig, mener han.

– Oppgaven var svært ensidig og inneholdt lite fakta om denne betente konflikten. Til oppgaven fikk man utdelt to vedlegg, blant annet en tekstmelding fra Mads Gilbert, som alle vet er en propalestinsk aktivist, sier Eilertsen.

Les også: Får bruke Internett på eksamen

Hat mot Israel

Han mener at denne oppgaven kan bidra til mer hat mot Israel, antisemittisme og gir lite rom for kritisk refleksjon.

– Antisemittisme er et økende problem i Norge, og denne oppgaven bidrar ikke akkurat til å skape et godt inntrykk av staten Israel og jødenes daglige kamp for sin rett til eksistens, sier Eilertsen.

Ungdomspartiet valgte å klage inn oppgaven til Kunnskapsdepartementet.

– Vi har valgt å klage inn denne oppgaven. Vi ser ingen andre måter å nå fram på, sier Eilertsen.

Les også: Nå starter eksamenstiden for 240.000 elever

Krever fritak

Eilertsen og FpU mener oppgaven bryter opplæringslovens paragraf 1–1 som Blant annet sier at alle former for diskriminering skal motarbeides.

– Det er klar diskriminering i oppgaven. Vi har to konkrete krav til Kunnskapsdepartementet, og det er først alle kandidater skal fritas for vurdering av svar som er gitt på kortsvarsoppgaven, og alle sensorer som retter oppgaven bør få klar instruks om å ikke vurdere kortsvarsoppgaven. Eksamenskarakteren bør utelukkende vurderes på langsvarsoppgaven, sier Kristian Eilertsen.

Les også: – Har ingenting å tape på å klage

Tar ikke stilling

Kunnskapsdepartementet henviser til Utdanningsdirektoratet i spørsmål som angår eksamen. De har ansvaret for å utarbeide sentralt gitt oppgaver, og bekrefter at det ble gitt en kortsvarsoppgave der et vedlegg var en SMS fra Mads Gilbert, sendt fra Gaza i 2009.

- Vi understreker at oppgaven ikke tar stilling i konflikten, og den ber heller ikke elevene å gjøre det. Elevene skal vurdere hva som er virkemidler og formål med de vedlagte tekstene, skriver avdelingsdirektør Sissel Skillinghaug i Utdanningsdirektoratet i en e-post.

Skillingshaug skriver det er flere hensyn å ta når man utvikler oppgaver, men at sektorens tilbakemeldinger på årets eksamen tar blir tatt med i evalueringen og videreutviklingen av eksamen.

- Det er alltid en balansegang når det gjelder bruk av tekster i eksamensoppgaver. På den ene siden ønsker vi å finne tekster som ikke støter elevene. På den andre siden er det viktig, og i samsvar med læreplanen, at vi også bruker dagsaktuelle tekster i ulike sjangre og medium, opplyser Skillingshaug.