Mandag 21. juli var Morten Rydland Høyning på stedet for å få kjøreopplæring for motorsykkel i regi av ProDrive AS. Det endte med at 32-åringen omkom da han – etter sigende – øvde på nedbremsing.

Både politiet og Statens vegvesen foretar undersøkelser etter ulykken. Fungerende seksjonsleder for etterforskning, Hans Martin Moen, sier at han både avventer den endelige obduksjonsrapporten og en tilbakemelding fra veivesenet. I sistnevnte tilfelle ønsker politiet å få vite om kjøreskolen hadde tillatelse til å drive opplæring på stedet.

Var det egnet?

– Et annet spørsmålene vi stiller, er om området var egnet til å drive opplæring på?

– I tillegg har vi bedt veivesenet om å igangsette undersøkelser for å få kartlagt den tekniske tilstanden på motorsykkelen.

Hans Martin Moen sier at dødsulykken er prioritert, men at de mange spørsmålene politiet vil ha svar på, ikke blir besvart før ferieavviklingen er unnagjort.

Totalt uegnet

Kjøreskoler iTromsø har kontaktet, stiller seg undrende til at den gamle Biltilsyn-tomta ble brukt til opplæring. Flere – ingen ønsker å stå fram med navn og bilde i avisen fordi det er en kollega som er under etterforskning – konkluderer med at det aktuelle området er totalt uegnet.

– Med tanke på at en rask nedbremsing skal foregå fra hastigheter mellom 50 til 80 km/t, bør opplæringen foregå på et sikkert område, blir det ettertrykkelig presisert.

Bruker andre baner

Samtidig kommer det fram at kjøreskolene benytter banen på Ramfjordmoen når det skal øves på kraftig nedbremsing.

Seksjonsleder i Statens vegvesen, Martin Svendsen, har vært på ulykkesstedet i ettertid. Han forteller at inntil i fjor benyttet etaten samme område.

– I dag vil jeg ikke betegne stedet som trygt. Det skyldes at vi snakker om et anleggsområde hvor det befinner seg ulike element som ikke har noe på en øvingsbane å gjøre.

Ble sikret

– Da veivesenet drev opplæring på gammeltomten, var den sikret på alle måter. Vi opererte sågar med en sikkerhetssone utenfor asfalten – i tilfelle noe skulle skje, sier Svendsen.

Seksjonslederen har ingen klare utsagn som forteller hva som ble gjort forut for ulykken.

– Men det er kommet meg for øre at det ikke ble drevet opplæring. Det er uansett et spørsmål politiet må avklare i sin etterforskning.

Underlig

Maria Lakselvnes – tidligere nestleder i Norsk Motorsykkelunion og en erfaren MC-fører – sto bak en minnemarkering på ulykkesstedet to dager etter at Rydland Høyning omkom. Hun sier i en kommentar at området da fremsto som fullstendig uegnet.

– Det skyldes ikke minst anleggsutstyret som blir oppbevart på stedet. Opplæring av MC-førere skal foregå i trygge omgivelser – ikke på plasser som dette, sier Lakselvnes.

Driftsleder i ProDrive AS, Tor Arild Ludvigsen, sier at det er daglig leder som skal uttale seg i denne saken. Vedkommende er tilbake fra ferie over helgen.

etterforskes: Hans Martin Moen sier at dødsulykken etterforskes, men at ting tar tid på grunn av ferieavvikling. Foto: Tor Farstad
Dødsulykke: Ulykken skjedde i Alkeveien på Håpet under kjøreopplæring. Foto: Tor Farstad
omkom: Morten Rydland Høyning omkom under MC-opplæring forrige mandag. Foto: Steve Nilsen