– Det er Kvaløyforbindelsen som har fått mest oppmerksomhet, konstaterer planprosjektleder Erik Ditlefsen i Statens vegvesen.

I vår har han og kollegene møtt befolkningen og samlet innspill som nå er presentert i en egen rapport. Mellom første og siste side ligger sannsynligvis løsningen på to av byens verste trafikkfloker: Tverrforbindelsen og Kvaløyforbindelsen.

– Vi er nødt til å se løsningene i sammenheng, og det er et utrolig komplisert prosjekt. En prinsipiell nordgående tverrforbindelse, lar seg vanskelig kombinere med en sørlig Kvaløyforbindelse, sier Ditlefsen.

Komplisert

Og det er bare en problemstilling. Gruppa må også vurdere på hvilken side av Sandnessundbrua den nye forbindelsen skal ligge. Det reiser igjen spørsmålet om det skal bygges tunnel, bru eller begge deler.

– En helhetlig løsning med tunnel fra Breivika til Kvaløya med av- og påkjøringsramper på Langnes, er også et alternativ, sier Ditlefsen.

I sommer har Statens vegvesen undersøkt grunnforholdene i Sandnessundet, og kartlagt hvor dypt man må ned med en ny tunnel.

– Tunnelen skal ikke ha mer enn fem grader stigning, og da må det være nok lengde til å komme 50 meter ned under fast fjell i havbunnen. Blir det for kort avstand må den legges i slynger, forklarer planprosjektlederen.

Gode innspill

Gruppa som skal vurdere alternativene er fagfolk, men Tromsø kommune har ønsket en bred prosess, og innspillene fra folkemøtene blir ikke lagt i en skuff.

– Vi synes det er flott at folk engasjerer seg, og både skriftlige innspill og innspill fra folkemøtene blir tatt med i arbeidet. Selv om noen av innspillene går litt på tvers av det man allerede har tenkt, skal vi ta dem på alvor, sier Ditlefsen.

I løpet av høsten skal Tromsø kommune vedta ny områdeplan på Langnes. De løsningene som kommer her, vil legge premisser for både Tverr- og Kvaløyaforbindelsen.

– Overordnet veinett vil legge føringer for arealbruk på Langnes. Det var også grunnen til at vi ønsket å utsette et vedtak på områdeplanen, men slik ble det ikke, sier prosjektlederen.

Det er med andre ord mange hensyn Vegvesenet må ta når 24 forslag skal bli til tre-fire konkrete alternativ. I desember neste år skal planen være vedtatt, og i juni skal den ut på høring.