I dag havnet det nye Eide Handel-magasinet i tusenvis av postkasser rundt omkring i Tromsø. Her omtaler de sine produkter, kommer med matoppskrifter også videre.

Som en del av dette har de på to sider omtalt sitt nye øl «Eide amber ale», ved blant annet å skrive om produksjonsmetoden og hvordan det ble til.

Da iTromsø tok kontakt med kommunens servicetorg var de klar på at det er ulovlig alkoholreklame.

– Ja, dette er et klart brudd på alkoholreklameforbudet. Jeg har tatt kontakt med Eide Handel ved daglig leder Bård Pettersen og sagt at de må fjerne det. I tillegg må de fjerne bildet av alkoholholdig drikk på deres nettside med umiddelbart virkning, forteller Merethe Hennie Karlsen, saksbehandler ved Servicetorget.

Også kommunaldirektør Stein Vidar Loftås stiller seg bak dette og lover å se nærmere på saken.

Oppretter sak

Karlsen kan også bekrefte at kommunen har opprettet sak på brudd på alkoholloven.

Eide Handel ble også i fjor kontaktet av kommunen etter at de brøt alkoholloven ved å reklamere i en video på Facebook. Dette førte til en prikk fra kommunen. Får man syv prikker kan man miste alkoholbevillingen.

– Står på vårt

Daglig leder i Eide Handel, Bård Pettersen, har derimot en annen oppfatning av saken.

– Vi har laget dette magasinet i rundt ti år og har flere ganger hatt redaksjonell omtale av både vin og øl. I våre øyne er ikke dette reklame, sier Pettersen, som dog legger til at det går an å se det på et annet hvis.

– Hvis man ønsker å tolke denne saken i vårt magasin som reklame så kan man kanskje se på det, men dette er en redaksjonell sak som beskriver en prosess slik som andre saker i vårt matmagasin. Den er ikke er laget som reklame, konstaterer Pettersen.