- Blant annet har vi valgt å ikke gå videre med det såkalte Marislettalternativet ettersom det ikke gir de effektene vi ønsker å oppnå, sier Unni Gifstad (bildet), strategisjef i vegvesenets region nord.

Må oppfylle krav

- Vi får ikke avlastet trafikken over dagens bru, og det blir ikke lagt til rette for bedre kollektivtrafikk og gang- og sykkelveier, sier hun.

Vegvesenet har lagt fram tre forslag for Kvaløyaforbindelsen, samt tre for Tverrforbindelsen og ett for en sammenhengende løsning helt fra Breivika til Kvaløya.

Skal utrede videre

- Det som gjenstår nå er å gjennomføre de tekniske undersøkelsene som kreves, samt gjennomføre konsekvensanalyser for de forskjellige alternativene, sier Gifstad.

Hun ønsker ikke å konkludere med noen foretrukne alternativer per nå.

Jeg vil ikke forskuttere noe. Vi har nå overlevert vår utreninge, og det vil nå være opp til politikerne å velge, sier hun.

Tidligere i høst ble det også lagt fram flere forslag om ny Tverrforbindelse - blant annet forskjellige løsninger med vei og tunneler nord for flyplassen.

Tre tunneler

Nå gjenstår tre forskjellige tunnelløsninger.

- Når det er valgt en løsning for ny Tverrforbindelse så må vi bestemme hva vi skal gjøre med dagens forbindelse - og hvordan vi skal kunne bruke den for å gi bedre forutsetninger for kollektivtransport og gang- og sykkeltrafikk, sier Gifstadn