- Blant annet har vi valgt å ikke gå videre med det såkalte Marislettalternativet ettersom det ikke gir de effektene vi ønsker å oppnå, sier Unni Gifstad (bildet), strategisjef i vegvesenets region nord.
Her kan det bli nye forbindelser
Må oppfylle krav
- Vi får ikke avlastet trafikken over dagens bru, og det blir ikke lagt til rette for bedre kollektivtrafikk og gang- og sykkelveier, sier hun.
Vegvesenet har lagt fram tre forslag for Kvaløyaforbindelsen, samt tre for Tverrforbindelsen og ett for en sammenhengende løsning helt fra Breivika til Kvaløya.
Her skal de utrede nye veiforbindelser
Skal utrede videre
- Det som gjenstår nå er å gjennomføre de tekniske undersøkelsene som kreves, samt gjennomføre konsekvensanalyser for de forskjellige alternativene, sier Gifstad.
Hun ønsker ikke å konkludere med noen foretrukne alternativer per nå.
– Jeg vil ikke forskuttere noe. Vi har nå overlevert vår utreninge, og det vil nå være opp til politikerne å velge, sier hun.
Tidligere i høst ble det også lagt fram flere forslag om ny Tverrforbindelse - blant annet forskjellige løsninger med vei og tunneler nord for flyplassen.
Spår ny Kvaløyforbindelse innen tre år
Tre tunneler
Nå gjenstår tre forskjellige tunnelløsninger.
- Når det er valgt en løsning for ny Tverrforbindelse så må vi bestemme hva vi skal gjøre med dagens forbindelse - og hvordan vi skal kunne bruke den for å gi bedre forutsetninger for kollektivtransport og gang- og sykkeltrafikk, sier Gifstadn