Årsaken skal ifølge Nordlys være at Hurtigruten mener det kreves for store summer. Rederiet har nektet å betale havneavgift ved flere norske havner i 2014, fordi de ønsker en avtale med havnene som skal gi dem innsyn og dokumentasjon på hva de faktisk betaler for.

Les også: Hurtigruten er årets reiselivsprodukt

God forretningsskikk

– Vi mener det handler om god forretningsskikk å informere kundene om hva de betaler for, sier Stein Lillebo, informasjonsrådgiver i Hurtigruten, til Nordlys.

I Hurtigrutens kontrakt med staten er de pliktig til å anløpe 34 forhåndsavtalte norske havner. Hurtigruten mener havnene har plikt til å la de legge til kai, tross deres ubetalte regninger.

Les også: Vil ikke redusere bilkapasiteten

Vurderer nekt

Havnedirektør Halvar Pettersen er uenig. Han vurderer å nekte hurtigrutene å legge til kai i Tromsø, dersom regningene forblir ubetalt.

– Vi er i ferd med å få en juridisk vurdering av hvilken betydning en betalingsstans fra deres side vil kunne få for mottaksplikten. Dersom dette kravet fra Hurtiguten blir stående, gjør vi oppmerksom på at dette vil kunne være et mulig tiltak fra vår side, skriver Halvar Pettersen i et brev til Hurtigruten 20. januar.

Tromsø havn krever fire millioner kroner fra Hurtigruten årlig, for at skipene skal ligge til kai to ganger i døgnet.

Les også: Hurtigruten vant i retten

Havnedirektør Halvar Pettersen Foto: ÅSGEIR JOHANSEN