1. til 14. august går sjakk-OL av stabelen – det største idrettsarrangementet arrangert i Tromsø noensinne. Dette er Jarle Heitmann, kommunikasjonssjef for sjakk-OL, sikker på at vil få gode ringvirkninger for byen – på flere måter.

– Det vil være 1.600 deltakere på sjakk-OL, og omtrent 3.000 tilreisende som har tilknytning til arrangementet. I tillegg kommer det sjakkturister og andre interesserte folk. Beregninger viser at det vil komme 5.000 mennesker til byen under sjakk-OL, forteller Jarle Heitmann.

Les mer: Dette får du ikke med deg inn på sjakk-OL

Penger i kassa

Han tror dette vil legge igjen mye penger til byens næringsliv.

– Beregninger vi har gjort sier at betydningen av sjakk-OL vil gi mellom 80 og 90 millioner kroner til næringslivet i Tromsø, sier Heitmann.

Disse beregningene er gjort en tid tilbake basert på tilreisende.

– Arrangementet vil ha en stor betydning for byen. Vi får en stor arrangørkompetanse, og lærer hvordan byen skal være som vertsby. Kommunen, næringslivet og folket får kompetanse på hvordan vi skal ta imot folk til slike arrangementet, sier Heitmann.

Les mer: Genererer 80 millioner til regionen

– Utnytt muligheten

Han mener det å ta imot et så stort mesterskap med så mange spillere har en stor betydning for byen. For at næringslivet skal kunne utnytte dette har Heitmann noen råd.

– Man må være synlig. Vi samarbeider med en del butikker som vi deler ut materiell til. Det er viktig at alle viser at man tar vare på sjakk-OLs publikum. Og det gjelder å ha åpent i perioden, og vi oppfordrer butikker til å ha åpent utover kveldene, sier Heitmann.

Det kommer til å være mye folk i Tromsø i denne perioden, både med sjakk-OL og Arctic Race.

– Det må næringslivet utnytte, sier Jarle Heitmann.

Markedsføring

Sissel Ditlefsen, butikkinnehaver av Brillehuset var første stopp for markedsføringen av sjakk-OL i butikker. Bilder, flagg og plakater skal reklamere for arrangementet.

– 60 butikker har bestilt en slik profilpakke, forteller Jarle Heitmann.

Det er Sissel Ditlefsen glad for. Hun mener alle butikker bør ruste seg med sjakk-pynt. Selv er hun også ambassadør for sjakk-OL.

– Jeg var tidlig ute å vise interesse for at dette skulle skje i Tromsø. Det er viktig å markere alle butikker til arrangementet. Egentlig burde alle butikker ha sjakkbrett i vinduene, sier Ditlefsen.

Hun er glad for at sjakk-OL skjer i Tromsø sentrum.

– Jeg setter pris på alt som setter Tromsø på kartet. Sjakk-OL gjør kanskje ikke at vi selger mer briller, men arrangementet skjer i sentrum, og det skaper en aktivitet som på lang sikt er viktig, sier hun.

Denne uken skal man legge godt merke til at sjakk-OL snart er i gang. Da skal flere av byens butikker være ferdigpyntet til folkefest.

– Man skal få en OL-følelse av å gå i sentrum og butikkene, sier Heitmann.

Gode ringvirkninger

Nils Kristian Sørheim Nilsen, direktør i Næringsforeningen i Tromsøregionen mener sjakk-OL er svært positivt for byen.

– Dette blir en prøvetur for store arrangementer i byen, sier Sørheim Nilsen.

Han forteller at hotellnæringen anslagsvis vil sitte igjen med rundt 35 millioner kroner etter sjakk-OL.

– Det vil være flere tusen mennesker i byen hele tiden som skal på butikker, restauranter og bruke andre fasiliteter. Der vil det også ligge igjen ganske mye penger, sier han.

Han forteller at kommunen gikk med på dette for å kunne bygge opp kompetanse, slik at Tromsø kan påta seg slike arrangementer også senere.

– Hvis byen klarer å bygge opp kompetanse kan dette bli veldig bra. Neste år skal vi ha bridge-EM i byen, også da med over 1.000 deltakere, forteller Sørheim Nilsen.

Han er sikker på at dette vil ha store ringvirkninger for næringslivet i Tromsø.

Les også: Sjakk-OL på to hjul

Byråden gleder seg

Byråd for næring, kultur og idrett, Jonas Stein, mener sjakk-OL er veldig positivt for Tromsø.

– Det vil ha direkte innvirkninger til turistnæringen, som hotell, restauranter og utesteder, sier Stein Eilertsen.

Han mener arrangementet gir byen arrangørkompetanse.

– Jeg tror det er positivt for fremtiden, sier Jonas Stein.

– Det er viktig at vi som by og samfunn klarer å ta imot store arrangementer, både innenfor idrett, kultur og konferanser, sier han.

Dette kan vise at Tromsø er et attraktivt sted, mener byråden. Han tror at sjakk-OL fører til at hotellene i Tromsø får veldig god omsetning i en periode som ellers er ganske laber.

– Man må være klar over at det kommer masse folk som er interessert i å bruke byen under arrangementet. De må vi ta imot, sier byråden som selv gleder seg til å se sjakk-OL.

Sissel Ditlefsen i Brillehuset sjakk-OL skaper aktivitet som på lang sikt er viktig for sentrum. Hun vil gjerne se alle butikker pyntet til arrangementet.
Nils Kristian Sørheim Nilsen, direktør for Næringsforeningen i Tromsøregionen. Foto: Tor Farstad
positiv: Jonas Stein, byråd for næring, kultur og idrett mener sjakk-OL er positivt for Tromsø. Foto: Tromsø kommune