Det bekrefter Troms fylkestrafikk i en pressemelding.

Det var i slutten av mars Nobina innførte kjørenekt på deler av traseen til rute 24. De stilte da som krav at Tromsfylkestrafikk måtte endre kontraktsvilkårene for at de skulle fortsette å kjørehele traséen for rute 24. Hvis ikke ville de på egenhånd legge om traséen.

– Det er et parti hvor bussene slår ned i bakken. Vi må bruke hele veien for å ikke ødelegge bussene våre, og i et sikkerhetsperspektiv er ikke dette holdbart. Vi har adressert dette problemet ovenfor Troms fylkestrafikk i lengre tid, og i mangel på respons må vi foreta oss noe. Vi kan ikke fortsette med dette, forklarte administrerende direktør i Nobina, Philipp Engedal, til iTromsø den gang da.

Dette falt ikke i god jord hos Troms fylkestrafikk, som måtte sette inn Cominor-busser på den utsatte strekningen.

Nobina på sin side ønsket å bruke kortere busser på denne strekningen for å unngå problemet, men dette fikk de ikke gjennomslag for hos Troms fylkestrafik. Nå er imidlertid problemet løst.

I pressemeldingen skriver Troms fylkestrafikk følgende:

"Troms fylkestrafikk motsetterseg ikke at Nobina bruker kortere busser på ruta. Dette er imidlertid et bruddpå kontrakten, som vil bli fulgt opp fra TFTs side. At Nobina nå ser ut til åville kjøre ordinær trasé fra 1. mai, men med korte busser, viser at de ikkelenger krever at TFT endrer kontrakten for å gjøre dette. TFT er tilfreds med at Nobinakjører hele traséen for rute 24 fra 1 .mai, men dette kunne de ha gjort i heleapril. Da hadde publikum vært spart for bussbytte ved Troms Kraft, og TFT haddesluppet å leie inn Cominor."