Undersøkelsen er gjennomført av pasientsikkerhetsprogrammet «I trygge hender», som en del av en nasjonal undersøkelse. Svarene fra de ansatte på UNN er dyster lesning. 65,4 prosent av de spurte er uenig i påstanden "her er det vanskelig å si fra dersom man oppdager et problem i pasientbehandlingen". Kun 42,4 prosent av de spurte mener sykehusledelsen aldri gjør ting som de vet kan gå ut over pasientsikkerheten. 57,7 prosent av de spurte er uenig i at det er vanskelig å diskutere feil, og bare 80,2 prosent av de spurte har svart at de ville følt seg trygge dersom de var pasienter ved UNN.

Undersøkelsen ble gjennomført i fjor, og over 70 prosent av ansatte som jobber tett på pasienter besvarte undersøkelsen.

– En bekreftelse

Ulla Dorte Mathisen, foretakstillitsvalgt ved UNN, mener undersøkelsen bekrefter ansattes opplevelser på sykehuset.

– Det er mange historier om ansatte som har forsøkt å si fra til ledelsen om forhold som kan være en fare for pasientsikkerheten, men som opplever at fagfolks problemstillinger bagatelliseres. Jeg kjenner til flere som synes det er vanskelig å si fra. Det gjelder ikke alle, men undersøkelsen gjenspeiler at mange synes det er problematisk, sier Mathisen.

Hun mener undersøkelsen viser et tydelig lederproblem, hvor ledelsen ikke tar tak i bekymringsmeldinger.

– Dette er først og fremst et lederproblem. Ledelsen må ta tak i bekymringene som kommer nedenfra, og faktisk høre etter fremfor å glatte over problemene. Når undersøkelsen viser så høye tall tilsier det at vi har et alvorlig problem, sier Mathisen.

Hun kjenner ikke til at ledelsen har igangsatt noe arbeid for å rette opp i misnøyen som kommer fram av undersøkelsen.

– Ingen overraskelse

Også Elisabeth Olstad, fungerende foretakstillitsvalgt for Yngre legers forening på UNN, mener undersøkelsen gjenspeiler det de ansatte opplever i hverdagen.

– Resultatene av undersøkelsene er ikke noen overraskelse. I hverdagen oppleves det som vanskelig å ta ting som kan være en fare for pasientsikkerheten videre til ledelsen. Ikke nødvendigvis fordi man frykter reprimander eller oppsigelser, men fordi vi svært sjeldent ser at det fører til noe. Det oppleves ikke som noen vits å ta ting videre fordi det skjeldent skjer noe med det, sier Olstad.

Hun mener ledelsen ikke tar de ansattes bekymringsmeldinger på alvor, og hun tror undersøkelsen speiler de ansattes hverdag godt.

– Jeg skulle selvsagt ønske det ikke var sånn, men de tallene som legges fram kommer ikke som noen overraskelse.

Merker seg resultatene

Einar Bugge, fag- og forskningssjef ved UNN, sier at ledelsen ikke er fornøyd med tallene som fremkommer av undersøkelsen.

– Vi er ikke fornøyde med tallene, og vi skulle gjerne sett at en større andel av de ansatte var uenig i at det er vanskelig å diskutere feil. Årsaken til disse tallene kan blant annet være at folk opplever mangel på arenaer å ta opp disse sakene, eller at det er ting i kulturen som gjør at folk føler at ting kan bli rettet mot personer eller personlige forhold, sier Bugge.

Han understreker at sykehusledelsen jobber for at situasjonen skal bli bedre, selv om resultatet av denne undersøkelsen ikke viser en bedring sammenlignet med de siste to-tre årene.

Interessert i siste nytt? Følg iTromsø på Facebook!

– Til tross for tøffe omstillinger og endringer har vi ikke blitt verre, men vi har heller ikke blitt bedre som ønskelig, sier Bugge.

Bugge sier at det å diskutere feil skal være en viktig del av UNNs kultur.

- Det er sentralt for at vi stadig skal forbedre oss, og oppnå vår visjon om at det er resultatet for pasientene som teller.

– Kjenner ledelsen seg igjen i resultatet av undersøkelsen?

– Vi merker oss resultatene og skal fortsette å øke fokuset på arbeidet med pasientsikkerhet. Dette arbeidet har vi intensivert de siste årene, og spesielt det siste. Vi skal jobbe med å bedre disse resultatene. Sannsynligvis vil det komme en ny måling om to år, og vi skal fortsette å jobbe for at denne vil vise bedre resultater.

– Viser denne undersøkelsen at det er et ledelsesproblem på UNN?

– Jeg er enig at dette viser et ledelsesproblem, men det er også et problem og en utfordring for de ansatte. Jeg frasier ikke at ledelsen har et tydelig ansvar, men de ansatte må også medvirke i gode prosesser for å bedre dette arbeidet, sier Bugge.