TINGHUSET: Ifølge Philipp Engedal tapte Nobina 50 millioner kroner de første 14 månedene i Tromsø. I dag går driften bedre, men fortsatt er det ting selskapet ønsker dialog om. Derfor strekker han ut en hånd til det fylkeskommunale selskapet og kollega Kurt Bones.

Noe bedring

– Vi har fått bedringer på noen områder. Men i de store avtalepunktene har samarbeidsklimaet vært dårlig. Det at Nobina er låst i bruken av busser, har ført til at 13 prosent av kjørte kilometer er tomkjøring. Sett i forhold til miljøet, som var veldig viktig ved kontraktsinngåelse, blir mye av effekten oppspist. Her har vi foreslått mulige løsninger ved å flytte ulike busstyper internt selskapet.

Engedal mener at dersom Nobina kunne sjonglere mer i bruken av kjøretøyene, kunne tomkjøringen reduseres kraftig – og dermed også kostnadene.

– Det er også fakta at inntektsgrunnlaget vårt er redusert med 10 prosent siden oppstarten. Det skyldes ulike ting – blant annet rutenettet og prising. I sum utgjør dette beløp som gir oss utfordringer. Nobina er et privateid selskap hvor eierne forventer overskudd og avkastningen. Så langt er det uteblitt.

Les også: Brukte Hordaland-kalkyle.

Finne løsninger

Engedal er i denne rettsrunden ikke på pengejakt. Selv om han har sagt at kravet etter første driftsår er på i underkant av 17 millioner kroner, er selskapet i denne omgangen ute etter å få rettens syn på om Troms Fylkestrafikk må ta sin den av regningen eventuelt at det kan gjøres endringer i kontrakten som bedrer Nobinas situasjon.

– Det er ikke naturlig at det oppstår tvister ved første gangs avtale. Men de kan som regel løses utenfor rettssalene. I dette tilfellet har ikke det latt seg gjøre. Likevel er det viktig å finne en fornuftig løsning ettersom vi fortsatt skal samarbeide i mange år fremover, forklarte Philipp Engedal.

For å understreke det kjølige forholdet partene imellom, viste Nobina-sjefen til følgende:

– Der vi har fremlagt konstruktive forslag til løsninger, har motparten truet med dagmulkt. Begrepet dialog har vært ukjent til nå. Det gjør meg oppgitt, forklarte Engedal.

Les også: Fremtidens superbusser.

– Hybridbussene fungerer godt

Troms hentet inn dokumentasjon og erfaringer fra andre fylker da de gikk ut med anbudet på bussløsninger for Tromsø og distriktet rundt.

Det opplyste daglig leder i Troms Fylkestrafikk, Kurt Bones. Han sa videre at spesielle lokale krav om sandstrøer og plass til kjettinger i hjulbuene ble satt nettopp på grunn av de opplysningene selskapet fikk inn.

Endret krav

I anbudsprosessen ble det satt spørsmålstegn ved en spesiell sentrumsrute og om en såkalt langbuss på 14,5 meter kunne benyttes. Til det svarte Bones at fylket valgte å endre bussvalg på strekningen.

– Sånn sett har vi ikke bare fremsatt krav, men også tilpasset oss, mente Bones.

Valget av Nobina kom først og fremst på grunn av tilbudets størrelse som lå godt under de øvrige. Men Bones understreket også at selskapet hadde gode skussmål fra driften i resten av landet.

Les også: Krangler om millioner.

Manglet sjåfører

Fylkestrafikksjefen mente at problemene til Nobina skyldes mangelen på sjåførene. Som et ledd i å være imøtekommende, ble rutetidene endret på flere ruter. Det reduserte forsinkelsene en god del.

Problemene med hybridbussene karakteriserer Bones slik:

– Bortsett fra en rekke uheldige episoder, fungerer bussene kravene i kontraktene. Regulariteten er på nesten 100 prosent – noe som vi er veldig tilfredse med. Derfor var det ikke nødvendig å forhandle om å skifte disse ut med dieselbusser.

Om bruken av langbusser, forklarte Bones at den ga en del utfordringer på enkelte ruter som måtte tilpasses.

Også Bones beklaget at denne saken er havnet i retten:

– Det gjør at ting blir mer formelt og må vurderes av jurister i stedet for å kunne ha en åpen dialog om ting. Situasjonen er alt annet enn ønskelig, men vi snakker også sammen.