Da Nordnorsk Råd samlet seg i Narvik tidligere i år, var fravær ett av flere temaer.
LES OGSÅ: Færre får karakterer i Troms
– Vi har mange felles utfordringer i de tre nordligste fylkene. Gjennom erfaringsutveksling skal vi finne tiltak innenfor både videregående opplæring og fagskolene, påpeker utdanningsråd i Troms, Roar Sollied (V) i en pressemelding.
LES OGSÅ: Frykter fraværsgrensen kan få konsekvenser for trafikksikkerheten (for abonnenter)
Nå skal Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) gjennomføre et forskningsprosjekt på fravær i ungdoms- og videregående skoler i Nord-Norge.
– Målet er å få ned fraværet og dermed øke gjennomføringen i videregående opplæring. Ved å legge inn et forskningsprosjekt på fraværsproblematikken, får vi kvalitetssikret, og slått fast en del utfordringer som vi tror er årsaker. Vi skal legge vekt på det som virker i jobben mot fravær og frafall. Vi vil rett og slett kunne spisse arbeidet enda bedre, sier fylkesråd for utdanning i Nordland, Hild-Marit Olsen (Ap).
LES OGSÅ: Kraftig nedgang i fraværet etter nye omstridte regler (for abonnenter)
Vil finne løsninger
De tre fylkeskommunene har engasjert seg i prosjektet fordi man er på jakt etter gode løsninger som kan bekjempe og redusere fraværet. Fylkeskommunene som skoleeiere skal legge til rette for innsamling av data fra skolene. Og de skal ha ansvar for implementering av en modell for redusert fravær (RF-modellen) på noen av skolene, med andre skoler som referanseskoler.
– Dette prosjektet har fått ekstra høy aktualitet på grunn av den nyinnførte fraværsgrensen i videregående skole, men vårt mål er fortsatt det samme. Vi ønsker at langt flere i nord skal fullføre og bestå, helst innenfor normert tid, påpeker leder av hovedutvalget for kompetanse i Finnmark, Johnny Ingebrigtsen (SV).
– 25 års erfaring
Fagmiljøet på NIFU har høy kompetanse på evaluering og forskning i ungdomsskole og i videregående skole, og vil også ta kvalitativ metode i bruk ved å intervjue både elever og lærere på 20 videregående og 10 ungdomsskoler.
– Lederen for teamet fra NIFU som skal gjennomføre prosjektet har 25 års erfaring som utdanningsforsker, og har gjennom en rekke studier sett på gjennomføring, kompetanseoppnåelse og slutting i videregående opplæring, avslutter Sollied.