Det høres kanskje rart ut at en tjeneste for telefonkonferanser spiller en nøkkelrolle for skredberedskapen i Troms, men slik er det.

Røde Kors Hjelpekorps har nemlig basert sin tidlige varsling på en tjeneste som Telenor nå skroter, forteller sambandsansvarlig Torje Helland Graff i Røde Kors.

– Vi har brukt en tjeneste der vi har kunnet koble 15 nøkkelpersoner til en direktelinje og som vi har brukt som alarmhode når vi får skredvarsel, forteller han.

Tidlig varsling

Skredfaglig ekspertise, sambandsfolk, transportansvarlige og ledere har vært knyttet til alarmnummeret via sine mobiltelefoner.

– Da har vi hatt anledning til å skaffe oss nødvendig overblikk, fått kartlagt situasjonen og kunnet koordinere det vi skal gjøre – uten forsinkende ledd, sier Graff.

Ifølge ham er tidsadgangen i starten av en skredoperasjon livsviktig.

– Vi er ganske fortvilte over at vi mister denne tjenesten. Vi må ta flere skritt bakover – og vår beredskap vil lide for dette, sier han.

Mister tjenesten

Politiet har en lignende tjeneste for sin såkalte «skredknapp», men i politiet vil konferansetelefonen bli erstattet av det nye nødnettet og den nye operasjonssentralen i det nye politihuset.

For Røde Kors er det ikke like enkelt. Gruppesamtaletjenesten har vært knyttet til Telenors Proffnett – et nett som nå er nedlagt. Alle kunder er flyttet over til Telenor Bedrift, men der er det ikke mulig å få tilsvarende tjeneste – har Røde Kors fått opplyst.

– Det eneste de kan tilby oss er en vanlig konferansetelefon der vi må gå gjennom flere trinn av innlogging, tastetrykk og andre hindringer, sier Graff.

Saumfarer markedet

Røde Kors er nå i full sving med å finne mulige løsninger til uføret man vil havne i senere i vår. Ifølge Graff så prøver man å skaffe til veie alternativer, men har ennå ikke funnet noe. Røde Kors har fått tilbud om å få delvis tilgang til politiets nødnett, men det vil bli veldig tungvint ettersom man må ha med spesielle nødsendere og mottakere

– Det tidligere systemet var basert på mobiltelefoner som alle har med seg. Det var enkelt og det var en av grunnene til at det har fungert så godt, sier Graff.

Ny tjeneste

Ifølge informasjonssjef Anders Krokan har Telenor i år videreutviklet en tilsvarende funksjonalitet i deres MeetAt-plattform, som skal være et fullgodt alternativ til Røde Kors og andre som har benyttet gruppesamtaletjenesten i Proffnett.

Krokan forteller at Telenor har vært i kontakt med Tromsø Røde Kors for å høre om de vil teste ut den nye tjenesten.

– I og med at dette er en kritisk tjeneste vil det være essensielt at de er kjent med hvordan den vil fungere, og at vi får tilbakemelding om eventuelle avvik fra forventningene, sier han, og fortsetter:

– Dermed skulle alt være lagt til rette for at Røde Kors og andre kan benytte denne tjenesten fremover.