– Det kan høres ut som en bagatell, men noe av det folk irriterer seg mest over er når de kommer til bilen to minutter etter at parkeringstiden er utløpt, og så sitter parkeringsgebyret der, sier André Fimreite, jurist og seniorrådgiver i Norges Automobil-Forbund (NAF) til vg.no.

Går det som Fimreite vil, blir den nye regelen vedtatt i Stortinget. Femminuttersregelen er en del av en gigantisk opprydning i regelverket for parkering og parkeringsbransjen som ble påbegynt i 2005.

Forslaget til nytt parkeringsregelverk ble sendt ut på høring tidligere i sommer. Nå er høringsfristen over, og bilistene er et skritt nærmere et mer rettferdig regelverk. Det melder vg.no.

Noe av det mest opprørende er at bøtene er for høye, og ikke står i stil med hvor alvorlig feilen er.

Derfor foreslås det nå graderte parkeringsbøter, i nivåene 300, 600 og 900 kroner. Hovedboten er tenkt til å være 600 kroner, mens en mindre alvorlig forseelse som for eksempel å glemme å trekke billett på en gratisparkering, eller å feilparkere på kunde- og gjesteparkering kvalifiserer til 300 kroner, og parkering på handikapplass 900 kroner.

Det foreslås også forbud mot provisjonsavlønning av parkeringsvaktene

– Men bransjen har alltid nektet for at dette skjer?

– Det har i vært fall vært hevdet fra enkelte hold at det kan være slik. Nå er det uansett slått fast at det er forbudt, dersom forslaget vedtas, sier Fimreite.

Det skal også bli en høyere terskel for å taue inn feilparkerte biler. Før det kan rekvireres inntauing som koster bileierne tusenlapper, er det tre krav som må oppfylles:

*Den feilparkerte bilen må være ulovlig parkert

*Den må være til hinder for annen trafikk

*Parkeringsvakten har plikt til å forsøke å kontakte eieren slik at vedkommende får mulighet til å flytte bilen

Større kontroll

Forslaget innebærer nye og strengere krav til parkeringsbransjen, blant annet når det gjelder skilting på parkeringsplassene og uniformering og opplæring av parkeringsvaktene. Det er foreslått en opplæring av vaktene som den vekterne har i dag, på 70 timer, med regodkjenning hvert fjerde år.

– De nye reglene er svært viktig for oss som representerer forbrukerne. Det vil gi større kontroll med bransjen og ryddige og forutsigbare og ensartede forhold, enten du parkerer på private eller offentlige parkeringsplasser, sier Fimreite.

Fimreite har vært et av medlemmene i arbeidsgruppen som på oppdrag fra samferdselsdepartementet har vært med på å utforme forslaget et nytt parkeringsregelverk for offentlig og privat parkering. Forslaget ble sendt ut på høring i juni, og høringsfristen er akkurat gått ut.

Vil bøtelegge umiddelbart

Men parkeringsbransjen vil ikke la sine p-vakter hvile noen ekstra minutter i arbeidstiden.

I høringssvaret til samferdselsdepartementet går parkeringsselskapene og kommunene organisert i Norges Parkeringsforening (NORPARK) særlig hardt ut mot fem minutters slingringsmonn.

– Hvis vi ikke har sanksjonsmulighet de første fem minuttene er ikke kravet til betalingsplikt reelt. Dette vil føre til inntektstap for bransjen og dyrere parkering, sier daglig leder i NORPARK, Lars Monsen.

– Tror dere at enkelte vil spekulere i fem minutters frimargin og ikke betale?

– Det er vi helt sikre på.

NORPARK mener imidlertid at en frimargin på fem minutter etter at parkeringstiden er utløpt er mindre problematisk.

– Men vi anbefaler en frist på tre minutter. Blant annet fordi det nå er enklere å utvide parkeringstiden via mobilen, sier Monsen.

Foreningen går også inn for høyere bøter enn det samferdselsdepartementet foreslår; 400, 700 og 1000 kroner. Parkeringsbransjen går også i mot forslaget om lik skilting, blant annet fordi både elbiler og biler for forflytningshemmede bare skal kunne parkere gratis på offentlige p-plasser.

– Det er derfor viktig at man via skiltingen forstår om man er på offentlig eller privat område, sier Monsen.

Lang ryddeprosess

Formålet med nye regler er sterkere forbrukervern, blant annet ved forslaget om et ett felles regelverk for offentlig og privat parkeringsvirksomhet, presiserer statssekretær Bård Hoksrud i samferdselsdepartemenet: Lik skilting, samordnede satser for overtredelser, tilsyn med alle aktørene og en felles, uavhengig klageordning er viktig, understreker han.

Departementet skal nå gå gjennom høringssvarene, men kan ikke love når nye parkeringsregler skal tre i kraft.