Den gang 54 år gamle Gärtrud Johnsen var opprinnelig fra Sveits, men bodde i Tromsø. Helt siden 1970 hadde hun drømt om å sykle til sitt opprinnelige hjemland, og da hun var blitt 56 år gammel – og bestemor – var tiden inne.

Seks uker

Den spreke bestemoren planla å bruke seks uker på turen, og hadde lagt inn gode pauser i reiseruta. Fra Tromsø gikk ferden først mot Trondheim, deretter skulle hun sykle over Dovre for å ende opp i Lillehammer hvor ferden gikk videre med båt til Hokksund. Fra Hokksund skulle pedalene igjen til pers på ferden mot Kristiansand. Der ventet ferga, som tok 56-åringen til Danmark hvor sykkelen skulle ta henne videre til Tyskland. Der skulle hun tilbringe flere uker, før hun tok finaleetappen mot hjemstedet Olten i Sveits.

– Grunnen til at jeg legger ut på denne strabasiøse ferden er at jeg lenge har drømt om å få se det fantastiske Norge skikkelig. Jeg vil oppleve landet på en annerledes måte enn bare fra en bil, eller et flysete. Dessuten vil jeg bevise for meg selv at jeg makter en slik tur, sa Johnsen til Bladet «Tromsø» 1. juni 1987.

Skeptisk familie

Og det var kanskje ikke bare fru Johnsen selv som måtte overbevises om at hun klarte en slik tur. Familien hennes var nemlig skeptisk da hun la ut på ferden.

– Familie og venner er skeptiske til om jeg greier turen, men det bryr jeg meg ikke om! Jeg tror det skal gå bra, og dessuten stiller jeg med den innstillingen at det ikke er noen skam å snu, hvis noe skulle gå galt, sa hun selvsikkert.

Og selv om familien kanskje ikke hadde ståltro på at Johnsen skulle klare å fullføre turen, var en velkomstkomité i Sveits planlagt allerede før avreise. Både døtre og barnebarn skulle reise med tog til Sveits for å ta imot sin mamma og bestemor når hun ankom.

Underveis valgte Johnsen å overnatte i telt og på forskjellige ungdomsherberger. I tillegg skulle hun stoppe innom noen venner på turen, og fikk dermed overnatte noen netter hos dem.

Mye bagasje

Sykkelen var stappfull av bagasje da Johnsen forlot Tromsø. Som kvinner flest hadde hun bare pakket det mest nødvendige, men vi vet alle at «det mest nødvendige» kan utgjøre ganske mye bagasje til sammen ...

– Jeg må jo ha med både yttertøy og andre nødvendige artikler for en slik lang tur, sa Johnsen om bagasjen som til slutt endte opp med å veie rundt 20 kilo sammenlagt.